ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت پارانویید چگونه حواهد بود؟

اختلال شخصیت پارانوئید در دسته‌ی اختلالات شخصیت دسته A جای می‌گیرد. شخصیت پارانویید یا بدگمان با فکر کردن بیش از حد درباره زندگی دیگران، کم کم نسبت به آن‌ها بدگمان می‌شود. اگر این حالت در فرد شدیدتر شود، به تئوری‌های توطئه علیه خود اعتقاد پیدا می‌کند و احساس می‌کند که دیگران قصد آسیب رساندن به او را دارند . داشتن سطح معقولی از بدگمانی طبیعی به نظر می‌رسد منظور از اختلال بدگمانی یا پارانوئید حالت شدید و اغراق‌آمیز احساس بدگمانی در فرد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع اختلالات شخصیت کلیک کنید.

 

 

ازدواج وزندگی مشترک با شخصیت پارانوئید می‌تواند بر تمام جنبه های زندگی شما تاثیر بگذارد. شخصیت پارانوئید یک الگوی رفتاری ثابت و دائمی مخرب با شما برقرار می‌کند. متاسفانه به دلیل ناآگاهی از نشانه‌های شخصیت پارانوئید، پیش از ازدواج بدبینی و کنترل‌های این شخصیت به پای علاقه و غیرتی بودن او گذاشته می‌شود. اما بعد از ازدواج به زودی متوجه می شوید که تمام روابط و رفت و آمدهایتان دیگر تحت کنترل شما نبوده و برای آرام کردن همسر پارانوئید خود از بسیاری خواسته‌هایتان صرف نظر کرده‌اید. در ادامه درباره ازدواج و زندگی با اختلال شخصیت پارانوئید صحبت کرده و راهکارهایی برای براقراری تعامل با آنان را بیان می‌کنیم.

 

قبل از ازدواج ابتدا ویژگی های افراد پارانویید را بشناسید.

افراد دارای شخصیت پارانویید،به دیگران سوظن دارند و به آنها اعتماد نمیکنند.آنها معتقدند که دیگران قصد سو استفاده از آنها را دارند و میخواهند سرشان کلاه بگذارند.افرادی حساس و تحریک پذیر هستند و با کوچکترین برخوردی،ناراحت و عصبانی میشوند و حس میکنند به شخصیت آنها بی احترامی شده است.آنها ممکن است در مورد وفای همسر خود تردید داشته باشند.

 

پارتنر پارانویید.

طبیعتا یکی از ترس‌های زنان و مردان برای ازدواج، ابتلای طرف مقابلشان به یکی از اختلالات روانی و شخصیتی می‌باشد، این اختالات ممکن است حتی بعد از ازدواج دیر خود را بروز دهد. برای اطمینان از انتخاب خود می‌توانید از مشاوره پیش از ازدواج و مراجعه جداگانه به بهترین روانشناس استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید که هر دو شما را ارزیابی کنند. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

ویژگی های شخصیت پارانویید در رابطه چگونه است؟

1- شخصیت‌های پارانوئید همیشه به شما مشکوک هستند و نمی‌توانند اعتماد کنند. پس سعی نکنید چیزی را اثبات کنید، چون آنها به هیچ وجه نمی‌پذیرند.

2- ممکن است شخصیت‌های پارانوئید قضاوت کنند،به طوربه شما واضح توهین کنند، دائم شما را متهم کرده و از شما انتقاد کنند.

3- تاکید شما به اینکه شخصیت پارانوئید در حال اشتباه است، او را بسیار ناراحت و آزرده می‌کند و او نمیپذیرد که مشکل دارد.

4- به نظر می‌رسد توانایی شادی و عشق ندارند و مدام در پی کشف مدارکی هستند که سوءظن‌ها و شک هایشان را تایید کند.

5- شخصیت پارانوئید دائم نیاز به کنترل شما و رفتارتان دارد. از روابط شما با دوستان جلوگیری کرده و شما را ملزم به تعهد می‌کند و برای شما زندان درست میکند.

6- ممکن است شخصیت پارانوئید دائم در اضطراب اینکه شما در حال خیانت هستید سر کند و این اضطراب را به شما منتقل میکند

 

حال چگونه باید با افراد پارانویید زندگی کرد؟

1- اگر با یک شخصیت پارانوئید زندگی می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. اختلال شخصیت پارانوئید یکی از شایع ترین اختلالات شخصیتی است.

2- ترحم، تقبیح و تکذیب شخصیت پارانوئید، به احتمال زیاد باورهای آنان را تغییر نخواهد داد. پس توجه کنید که بعد ازدواج با شخصیت پارانوئید برای تغییر نگرش او کاری نمی‌توانید انجام دهید و خود را خسته نکنید.

3- با آن‌ها  دعوا و مشاجره نکنید، دلیل  و مدرک نیاورید، با اتهام و توهین نیز با آنها صحبت نکنید. با ترس‌های او همدل باشید و سعی کنید با احساسات او همراه شوید و سعی کنید کنار آنها باشید.

4- یک شخصیت پارانوئید ممکن است در بسیاری از موارد از راه‌های مثبت به رشد خانواده کمک کند.

5- درمان تخصصی، تنها راه برطرف کردن کامل اختلال شخصیت پارانوئید است.پس بهتر است از متخصص روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

6- نیاز به دارو برای شخصیت پارانوئید احتمالا ضروری به نظر برسد (دقت کنید که ابتدا روانشناس باید بررسی کند که به دارو نیاز هست یا نه، سپس با تشخیص او به روانپزشک مراجعه کنید.)

.

جست و جو