روانشناس خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در بسیاری از موارد افراد از مراجعه به روانشناسان احساس رضایت و خرسندی نمی‌کنند و به نتیجه درمانی دلخواه خود نمیرسند. این مسئله بیش از اینکه به علم روانشناسی مربوط باشد تا حد  خیلی زیادی به روانشناسی بستگی دارد که شما انتخاب می‌کنید . متاسفانه در دنیای امروز افراد زیادی هستند که بدون داشتن صلاحیت و مهارت کافی مشاوره روانشناسی انجام میدهند. پس با این وجود لازم است قبل از مراجعه به روانشناس،ابتدا بدانید که یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد و در همین راستا به افراد متخصصی مراجعه کنید تا احتمال بهبودی و گرفتن نتایج درمانی  مطلوب نیز برایتان افزایش یابد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این باره هستید تا انتها با ما همراه باشید.

 

 

ویژگی هایی که یک روانشناس خوب باید داشته باشد:

بسیاری از افراد تمایل دارند قبل از اینکه به بهترین مراکزمشاوره بروند،روانشناس و متخصصی که بهتر و کارآمد تر است را انتخاب نمایند.حالا چه ویژگی هایی یک روانشناس را بهتر و برتر میکند؟

1.برخورداری از تخصص مرتبط

متأسفانه امروزه برخی افراد منفعت طلب و سودجو با عنوان روانشناس یا مشاور اقدام به برگزاری جلسات درمانی می‌کنند و به این ترتیب به مراجعان آسیب می‌رسانند. برای اینکه از این مسئله در امان بمانید لازم است که قبل از مراجعه در مورد نوع تخصص و مدرک روانشناسی که می‌خواهید به او مراجعه کنید اطلاعات کافی کسب نمایید. افراد برای اینکه بتوانند خدمات روانشناسی ارائه کنند لازم است که در یکی از رشته‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی کودک یا روانشناسی شخصیت از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند.

همچنین افرادی که دارای مدرک مشاوره هستند تنها می‌توانند در زمینه مشاوره تحصیلی، شغلی، خانوادگی و مسائلی از این دست به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند و درمانگر مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، اعتیاد و اختلالات رشدی نیستند. همچنین در صورت بروز یک مشکل بالینی و جدی لازم است که حتماً به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

2.کار کردن در مراکز معتبر

یک روانشناس حرفه‌ای و متخصص حتماً اصول حرفه‌ای درمان را می‌شناسد و از قوانین مرتبط با فعالیت حوزه روانشناسی آشنا است. در کشور ما تنها مراکزی به طور قانونی و رسمی می‌توانند به فعالیت روانشناسی بپردازند که از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی مجوز فعالیت کسب کرده باشند. در نتیجه قبل از مراجعه به یک روانشناس علاوه بر کسب اطلاعات در مورد مدرک، سطح علمی و سابقه کاری او در مورد مجوز مرکزی که به آن مراجعه می‌کنید نیز اطمینان حاصل نمایید.

3.اخلاق مداری و رعایت چهارچوب های یک روانشناس

خیلی از افراد به واسطه ی رواندرمانگر بودن اخلاقیات را زیر ا گذاشته وروابطی خارج از محیط مراجع و درمانگر برقرار میکنند.این کار کاملا خارج از چهارچوب است.همچنین درمانگران باید رازها و حرف های مراجعین خود رامانند امانت پیش خود نگه دارند و بدون اجازه ی درمانجوی خود حق ندارند صحبت ها را بازگو کنند.

درمانگر زمانی میتواند این کار را بکند که تهدیدی مانند آسیب به خود یا به دیگران در میان باشد.برای مثال خودکشی.در اینصورت درمانگر باید افراد دیگری را در جریان قرار بدهد.

4.پرهیز از قضاوت

یکی از ویژگی های یک روانشناس خوب این است که میداند نباید به درمانجو دستور بدهد و اورا برای کارها و رفتارهایش مورد قضاوت خود قرار دهد.البته به این معنا نیست که همه ی گفته ها و کارهای درمانجو را هم تایید کند.این پرهیز از قضاوت به معناست که درمانگر ،درمانجو را مورد تمسخر،سرزنش و ... قرار ندهد.

 

 

 

 

 

 

جست و جو