هیپنوتیزم چیست و چگونه انجام میشود؟

احتمالا تا به الان در مورد هیپنوتیزم داستان‌ها و روایت‌های زیادی شنیده‌ باشید اما آیا  هیپنوتیزم واقعیت دارد؟ هیپنوتیزم، روشی است که برای آشکار شدن حقایق پنهان در ضمیر ناخودآگاه شما توسط متخصص به کار گرفته می‌شود. طی فرآیند هیپنوتیزم بخش عمده مغز شما فعال می‌شود چرا که همزمان فکر و روح‌تان درگیر می‌گردد. از مزایای استفاده از هیپنوتیزم درمانی رهایی از افکار یا خاطرات آزاردهنده و تسکین برخی از دردهای جسمانی مانند میگرن و سندروم روده تحریک پذیر است.همچنین در درمان فوبیا تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین در برخی از اختلالات خواب هم  به کار گرفته می‌شود. با این حال بسیاری از افراد تصورات غلطی در این باره دارند و احساس می‌کنند که ممکن است دیگر نتوانند به حالت عادی بازگردند و یا رازهای زندگی آنان برملا گردد که این مسائل باعث می‌شود از انجام اینکار پرهیز کنند. 

 

 

کاربرد هیپنوتیزم در روانشناسی

طبق آخرین بررسی ها و تحقیقات انجام شده در زمینه های روانشناسی علوم اعصاب و شناختی،هیپنوتیزم را به عنوان راهی برای مقابله با ضمیر خودآگاه و بیان حقایق پنهان در ضمیر ناخودآگاه بیان کرده است و به طور کلی شامل دو عنصر اصلی القا و پیشنهاد است. به متخصصی که هیپنوتیزم را انجام می‌دهد، هیپنوتیزور می‌گویند. او مجموعه‌ای از اطلاعات را برای فرد تصویر سازی می‌کند که به این فرآیند القا می‌گویند و وقایع خاصی را برای شخص مطرح می‌کند که به آن‌ها پیشنهاد می‌گویند. بطور مثال وقتی شما توسط متخصص  روانشناس هیپنوتیزم می‌شوید ممکن است که یک ساحل را برای شما به تصویر بکشد که به این فرآیند القا می‌گویند و در ادامه یک درخواست از شما کند که مثلا به سمت دریا حرکت کنید که این یک پیشنهاد است.روانشناس با این روش میتواند بسیاری از مشکلات شما را بهبود ببخشد اعم از فوبیا.

 

کاربرد هیپنوتیزم در علم پزشکی

پتانسیل‌های موجود در علم هیپنوتیزم، باعث شده که از آن به عنوان یک طب مکمل در روان درمانی، روانشناسی و حتی درپزشکی  هم استفاده شود. این علم در آمریکا و اروپا کاربرد بسیار زیادی دارد و اکثر مخاطبان این روش درمانی به دنبال حذف عادات و خاطرات منفی خود هستند.

از جمله کاربرد های هیپنوتیزم در علم پزشکی،در عمل های جراحی مغز و عمل هایی که به صورت هشیارانه باید صورت بگیرد،در زایمان برای اینکه درد کمتر حس شود.هیپنوتیزم در بهبود کابوس های شبانه تاثیر زیادی دارد.

 

حال ممکن است سوال پیش آید که:

هیپنوتیزم مانند خواب است؟

خیر. شما در هیپنوتیزم هوشیار هستید و تمامی حواس شما فعال است. همچنین تحقیقات گسترده‌ای نشان داده‌اند که امواج مغزی فردی که خواب است با فردی که مورد هیپنوتیزم قرار گرفته متفاوت می‌باشد.

 

آیا  همه ی افراد هیپنوتیزم میشوند؟

در یک سری مواقع فرد مقاومت دارد نسبت به هیپنوتیزم شدن و ممکن است سخت تر هیپنوتیزم شود و یا به صورت دیگری به حالت خلسه فرو برود.پس در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

 

در آخر ما در کلینیک روانشناسی یارا،با داشتن همکارانی توانمند در اجرای هیپنوتیزم ،در خدمت مراجعین عزیز هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

جست و جو