چرا جوانان امروزی از ازدواج هراس دارند؟

دلیل و ریشه ی اصلی ترس از ازدواج در جوانان امروزی

ازدواج و شروع یک زندگی زناشویی مشترک یکی از تصمیمات مهم زندگی هر فرد مجردی می باشد داشتن اضطراب و ترس از این اتفاق سرنوشت ساز امری کاملاً طبیعی محسوب می شود ، اکثر افراد از حواشی و احتمال شکست ازدواج بیشتر از خود ازدواج وحشت دارند و ترس از این دارند که آینده شان را تباه کند.ما در بخش مشاوره خانواده کلینیک یارا به بررسی و راهکار های معضل بزرگ ترس از ازدواج میپردازیم:

 

علل عمده ی ترس از ازدواج:

دیدن و شنیدن قصه های شکست خورده

خیلی از افراد شاهد جدایی یا طلاق عاطفی اطرافیان خود بوده و هستند و این اتفاق باعث شده است که آنها دور ازدواج را به خاطر ترس های بی مورد و غیر واقعی از این منظر که مبادا به روز آنها بیفتند، خط بزنند. غافل از اینکه این راهش نیست و بایستی چاره ای بیاندیشند

راه حل:

اگر این ترس در شما وجود دارد پیشنهاد ما به شما این است که با نگاه متفاوت تری به قضایا نگاه کنید و کافیست انتخابی عاقلانه و مدبرانه داشته باشید و از تجربه ها و شنیدن شکست دوستانتان در حد معقولانه و منطقی درس بگیرید و از آن به عنوان یک تجربه استفاده کنید نه اینکه آن را مانعی برای تصمیمات بزرگ زندگیتان قرار دهید. بهترین کار این است که قبل از هر چیزی اقدام به فراگیری مهارت های همسرداری کرده و فنون مدیریت بحران و حل مسئله را در زندگی خود دخیل نمایید.

 

کمرنگ شدن حس تعهد:

فرد مجرد گاهی احساس می کند که قادر به کنار آمدن با خود و انجام وظایف مرتبط به خودش نیست، چه برسد که بخواهد کسی دیگر را رتق و فتق کند یا در قبالش صبوری و از خودگذشتگی به خرج دهد و آرزوهایش را محقق کند. ختم کلام اینکه از متعهد شدن نسبت به همسر واهمه دارد.

راه حل:

. مهم ترین راه این است که در انتظار زمان خاصی یا مناسب معجزه ای ننشینید و تلاشتان این باشد که قبل از هر کسی اول به خود متعهد باشید و اقدامی برای پذیرش مسئولیت کارهای خود بکنید، توانایی هایتان را بشناسید و سپس به کشف نقاط ضعف خود بپردازید.

 

وجود فیلتر های محدود کننده:

اکثر افراد در دوران مجردی معیار های بسیار سفت و سختی دارند چرا که بی گدار به آب زدن در کارشان نیست و ترس از این دارند که مورد تمسخر اطرافیان خود واقع شوند.از این رو همیشه در جستجوی گلی بی خار هستند که از نگاه دیگران بسیار برتر و بهتر است غافل از اینکه این خصلت انتخاب را برایشان سخت می کند.

راه حل:

طبق نظر بهترین روانشناس در اینکه نباید به هر کسی بله بگویید شکی نیست ولی بایستی بدانید که همسر شما هم همچون خود شما خصایصی مثبت و منفی دارد. پس سعی کنید با خودتان و معیارهایتان آشنا شوید، و در گام بعدی تمام ملاک هایی که تا به این حال باعث تنهایی شما شده است را از خاطر خود بگذرانید و بعد لیستی از معیار انتخابتان تهیه کرده و اقدام به پاکسازی آنهایی که می توان از آن ها چشم پوشی کرد بکنید. حالا وقت آن رسیده است که خواستگار خود را با معیار و ملاک های جدیدی بررسی نمایید و چنانچه 50% شرایط باب میل شما را داشت پیشنهاد ما این است که بیشتر در موردش فکر کنید.

 

در انتظار گزینه بهتر ماندن:

در بین جوانان مجرد دیده شده است که با وجود اینکه خوشبختی شان را با شخصی که خواستگارشان است در آینده تصور می کنند اما باز هم به خاطر این که گزینه های بهتری را در آینده از دست ندهند پاسخشان به خواستگار فعلی خود منفی است غافل از اینکه با این تفکرات می توانند زمینه بروز وسواس فکری را در خود تقویت کنند فراموش نکنید که در هر حوزه ای امکان دارد انتخاب بهتری حاضر باشد.

راه حل:

به جای داشتن چنین افکاری بهترین کار این است که نیازهای خود را شناخته و اطلاعات مفیدی درباره جنسیت روانی خود و جنس مخالف به دست بیاورید. زمانی که پس از کسب شناخت کافی اقدام به انتخاب کردن بکنید و گزینه حاضر را برای ازدواج با خود مناسب دیدید دیگر جای هیچ نگرانی و تشویش نیست بنابراین به هیچ عنوان عجول نباشید و با شناخت و درایت کامل سعی کنید گام به گام پیش بروید. مهمتر از همه مسئولیت تمامی تصمیمات و رفتارهای خود را بر عهده بگیرید و سعی نکنید با یک بام دو هوا بودن شک و شبهه ای در خود ایجاد کنید.

برای داشتن انتخابی بهتر و درست،با روانشناسان ما در حوزه ی مشاوره قبل از ازدواج مشورت کرده و زندگی مشترک موفقی را شروع کنید.

جست و جو