مشاوره ازدواج | مشاوره قبل از ازدواج اهمیت دارد؟

آیا مشاوره قبل  از ازدواج برای گرفتن تایید متخصص است؟ در اوایل آشنایی، قبل از ازدواج بسیاری از نکات مهم برای شروع یک زندگی مشترک نادیده گرفته می‌شود، به همین دلیل با گذشت سال‌ها، مشکلات و اختلافات زیادی بین زوجین به وجود می‌آید. مشاوره قبل از ازدواج ،بهترین و مطمئن ترین روش برای رسیدن به یک زندگی موفقو خوب است.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج دارای 3 هدف اصلی است:

1- بررسی آمادگی  زوجین برای ازدواج

2-ارزیابی هم کف بودن و یا هماهنگی و همسان بودن زوجین

3- ارزیابی مهارت‌های زندگی مشترک زوجین

 

 هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب فرد مناسب است. این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره قبل از ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیرانه دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج زمانی معین می‌شود که توجه داشته باشیم انسان‌ها از یکدیگر شناخت کافی و لازم را ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک روانشناس خوب نیاز دارید.

نحوه ی انجام مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

در مشاوره قبل از ازدواج، روانشناس جلساتی به‌ صورت انفرادی و زوجی (زوج درمانی)، مشاوره می‌دهد. بعضی وقت ها، بعضی از مشاوران آزمون‌های معتبری را به صورت کتبی از زوجین می‌گیرند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی می‌کند، البته احتمال به‌ معنی قطعیت نیست. این آزمون‌های شناختی یا نقشه مغزی به‌ منظور شناخت زیر ساخت‌های شخصیتی طرفین  و همچنین مشکلات فردی که دارند به کار می‌رود. به‌ عنوان مثال، در نظر بگیرید از طریق این آزمون‌ها، یکی از زوج‌ها درون‌گرا شناسایی شود که تمایل به کناره‌گیری، سکوت، تنهایی و خلوت دارد. در مقابل زوج دیگر برون‌گرا است به طوری که حضور در جمع، خرید کردن و مهمانی رفتن را ترجیح می‌دهد. مسلماً این دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتی برخورد خواهند خورد، چرا که خصوصیات زیرساختی شخصیتشان با هم متفاوت است، به این معنی که یک نفر همیشه باید گذشت کند و خواسته‌های خود را نادیده بگیرد.همچنین با گرفتن نقشه مغزی مشخص خواهد شد که آیا مشکل باینی خاصی داشته اند یا خیر.(مانند اختالات افسردگی،وسواس و...)

 

در مشاوره قبل از ازدواج چه باید گفت؟

اول از همه باید فکر ‌کنید چه چیزهایی را می‌توانید و باید با روانشناس خود در میان بگذارید؟ آیا باید تمام جزئیات  در مورد مسائل خانوادگی‌تان را به روانشناس بگویید یا فقط مسائلی را مطرح کنید که باید روی آن‌ها کار بشود؟ اگر مسأله خیلی حساس است، آیا باید تمام آن را تعریف کنید یا باید  کلی از مسأله را بگویید؟ اگر همسرتان در جلسه حاضر است و تعریف کردن موضوع خاصی باعث شرمندگی او می‌شود، او را دچار خشم می‌کند یا در او احساس گناه را بیدار می‌کند، بهتر است بعضی چیزها مخفی بماند مگر اینکه موضوع اصلی مراجعه شما به روانشناس همان باشد.

نظرات منصفانه‌ای درباره نقاط قوت و ضعف همسرتان و همچنین درباره خودتان ارائه بدهید. آماده باشید به جای اینکه تمام مدت از همسرتان ایراد گرفته و از او انتقاد کنید، درباره خودتان هم حرف بزنید. بگویید: «احساس خشم کردم وقتی که...» یا «احساس غم کردم وقتی که..." روی مشکلات اصلی متمرکز شوید.

جست و جو