لجبازی را در زندگی زناشویی ادامه ندهید!

لجبازی در زندگی زوجین تاثیر زیادی میتواند بگذارد که این تاثیرات منفی هستند. ریشه ی بسیاری از دعواهای زوجین در جبازی بین آنهاست.معمولا در ابتدا یکی از زوجین رفتاری لجبازانه را پیش میگیرد و طرف مقابل به دلیل نداشتن مهارت در برخورد و ادامه دار شدن این کشمکش  دچار رفتارهای ناپخته تری میگردد. هر کسی ممکن است در رابطه با همسرش گاهی لجبازی‌هایی داشته باشد، اما لجبازی بیش از حد در رابطه زناشویی پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال دارد.

اختلافات زوجین

 

 

 

 

لجبازی در زندگی زناشویی | چه کسی لجباز است؟

لجبازی یکی از ویژگی هایی که همه ی انسانها آن را دارند و ممکن است گاهی از آن استفاده کنند. فردی که جبازی میکند شبیه یک کودک رفتارش میکند و رفتاری بچه گانه دارد.فقط به حرف خودش اصرار میکندو بی دلیل به حرف کسی گوش نمی‌کند و در هر صورت کار خودش را انجام میدهد؛ گویی که هیچ چیز جلودارش نیست. لجبازی  می‌تواند به مشکلات و اختلافات خانوادگی منجر شود. 
 

لجبازی در زندگی زناشویی

طبق نظر متخصص روانشناسی خانواده،معمولا در زندگی مشترک جبازی اتفاق می افتد. هر فردی در زندگی خود گاهی اوقات دست به رفتارهای بچگانه می‌زند و مانند یک کودک رفتار می‌کند. بحث این نیست که نباید در زندگی جبازی و کرد بحث این است که نباید دو طرف باهم لجبازی کنند و هیچ کدام ازآنها برای برقراری آرامش جلو نروند و لجبازی را ادامه دهند.

در چنین شرایطی است که دعوای بین زوجین شدت میگیرد و لجبازی در زندگی زناشویی بیشتر می‌شود و ادامه پیدا میکند. در نتیجه  زندگی مشترک به عمق تاریکی فرو می‌رود. حالا ممکن است در این میان فرزندی هم داشته باشید. در چنین شرایطی وضعیت بسیار وخیم‌تر شده و با این لجبازی‌ها به روان کودک خود نیز صدمه می‌زنید. فرزندان این خانواده‌ها معمولا دچار نوعی اضطراب هستند.
 

بهترین برخورد با لجبازی همسر در زندگی زناشویی

همسر شما هم خواهان لجبازی نیست پس بهتر است روشی یاد بگیرید که به او یاد بدهد برای رسیدن به خواسته هایش از لجبازی استفاده نکند. عدم توجه به این نکات جزئی باعث لجبازی  بیشتردر زندگی زناشویی شده و اختلافات شمارا بیشتر خواهد کرد. پس زمانی که همسرتان شروع به لجبازی کرد بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

 

1. سکوت کنید

بهترین و مورد پسندیده‌ترین رفتار، سکوت کردن است؛ پس بهتر است خودتان را کنترل کنید. زیرا اگر شما پرخاشگری کنید، لجبازی او بیشتر و بیشتر می‌شود. شما می‌توانید در زمانی دیگر به علل لجبازی او پی برده و آن‌ها را رفع کنید. 

 

2.اعتماد به نفس کم اورا درک کنید

طبق نظر روانشناس خانواده ،کمبود اعتماد به نفس و عدم خود باوری یکی از دلایل اصلی لجبازی در زندگی زناشویی است. معمولا کسانی دست به لجبازی میزنند که اعتماد به نفس کمی دارند و با این کار می خواهند اقتدار خودشان را بیان کنند. پس برای آرامش در زندگی خود به همسرتان کمک کنید تا خود را بهتر بشناسد و باور کند. برای این منظور راه‌های بالا بردن اعتماد به نفس همسر را بشناسید.

 

3. شما بی تقصیر نیستید

لازم است بدانید همیشه شخص مقصر همسرتان نیست؛ در واقع این برخورد خودتان بوده که باعث این نوع برخورد و رفتار شده است. خیلی وقت‌ها ممکن است به خاطر لحن صحبت اشتباه شما، همسرتان دست به لجبازی بزند. برخورد صحیح در دعوا با همسر به جلوگیری از لجبازی در زندگی زناشویی کمک می‌کند.

 

4. لجبازی با لجبازی فایده ندارد

فراموش نکنید که لجبازی در زندگی مشترک تنها باعث بدتر شدن رابطه تان میشود و با ایجاد تعارضات مختلف به هر دو شما صدمه وارد می‌کند. بهتر است اصول ارتباط موثر را یاد بگیرید و در زندگی خود از آن استفاده کنید. 

 

راهکارهایی برای از بین بردن لجبازی همسر

1- سعی کنید با همسرتان مدارا کنید و با او کنار بیایید تا لجبازی در زندگی زناشویی کاهش پیدا کند.

2- اصلا به فکر استفاده از کلمات کنایه آمیز نباشید. این کلمات تنها به شدیدتر شدن لجبازی می‌انجامد.

3- سعی کنید از کلمات مثبت و لحن آرامبخش استفاده کنید.

4- با او بحث نکنید و سعی نکنید هنگام لجبازی او را قانع کنید.

5- برای رفع لجبازی در زندگی زناشویی، او را به آرامش دعوت کنید. 

6- یاد بگیرید چطور باید از کسی انتقاد کرد و چطور باید ویژگی‌های منفی همسرتان را به او بگویید تا او آن‌ها را اصلاح کند.

7- در زمان مناسب مشکلات و ویژگی‌های منفی او را بگویید. 

8- تا زمانی که همسرتان به حالت متعادلی نرسیده و هنوز در حالت‌های عصبی است، راجع به موضوع لجبازی در زندگی زناشویی صحبتی به میان نیاورید و بحث را از نو شروع نکنید.

9- یاد بگیرید با تعریف کردن از ویژگی‌های مثبت همسرتان به او اعتماد به نفس بیشتری بدهید.

10- اگر در زمان لجبازی، همسرتان زمان زیادی را به حرف زدن و بحث‌های طولانی می‌پردازد، صبور بودن را یاد بگیرید و اجازه دهید خودش را تخلیه هیجانی کرده و حرف‌هایش را کامل بزند. 

11- مهارت‌های گفتگو را در خودتان تقویت کرده و از روش مناسبی که به لجبازی در زندگی زناشویی نرسد، استفاده کنید.

12- سعی کنید در حرف زدن لطافت بیشتری داشته باشید و مستقیم جملات خود را با "تو" شروع نکنید. استفاده از ضمیر مستقیم باعث می‌شود حس مقصر بودن یا سرزنش کردن در او افزایش پیدا کند. توصیه بهتر این است که جملات خود را با "من" یا "ما" شروع بکنید. در غیر این صورت لجبازی در زندگی مشترک افزایش پیدا می‌کند.

جست و جو