مشاور ازدواج وجود کدام اختلالات شخصیتی را باعث بروز مشکلات در زندگی زناشویی می داند ؟

تعداد بسیاری از افرادی که به مرکز مشاوره روانشناسی برای حل اختلافات و مشکلات خانوادگی خود مراجعه می کنند ،این افراد از اختلالات روحی و روانی رنج می برند که باعث  این شده  که زندگی مشترک آنها دچار مشکلات جدی شود . مشاور ازدواج در مصاحبه اولیه ای که با زوجین  هم به صورت مشترک و هم به صورت فردی انجام می دهد ، نشانه های اختلالی  را  که موجود باشد ارزیابی نموده و با کمک تست های روانشناسی که در این زمینه یاری رسان روانشناسان هستند و در تشخیص اختلالات و همچنین تشخیص تیپ های شخصیتی افراد بسیار موثر میباشد ، با کمک آنها دست به تشخیص اختلال روانی فرد می زنند . بسیاری از این اختلالات روانی با درمان روانشناسی و جلسات رواندرمانی زیر نظر یک دکتر روانشناس قابلیت درمان دارند . پذیرش و تلاش شخصی  فرد برای دست یابی به درمان و همچنین پی گیری مستمر جلسات درمان برای فردی که دچار اختلالات روانی می باشد بسیار حائز اهمیت است .

 

 

 

 

 

مشاور خانواده چه اختلالاتی را باعث بروز مشکلات می داند ؟


-        خودشیفتگی : بسیاری از افرادی که دچار باج گیری عاطفی هستند معمولا با فردی  بسیار خودشیفته زندگی خود را میگذرانند . روانشناس ازدواج در کلینیک روانشناسی، زندگی  کردن با اینگونه افراد خودشیفته را ساده و راحت نمی دانند . افرادی که دچار خود اختلال شیفتگی هستند نیازمند این هستند که دائما دیگران  از آنها تعریف و تمجید کند . افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته هنگام تعریف  از خود بسیار بزرگ نمایی و اغراق میکنند. . این افراد معمولا در هنگام مصاحبه با مشاور ازدواج همیشه اشتباهات را بر گردن همسر خود گذاشته و خود را بی گناه دانسته و جلوه میدهد . همسران این دسته از  افراد همیشه در احساس ترس و فشار ناشی از احساس گناهی که افراد دارای اختلال  خود شیفته به آنها منتقل می کنند هستند .
این افراد معمولا بیشتر تمایل  دارند گه گوینده باشند و کمتر شنونده، همسران این افراد وقتی برای مشاوره روانشناسی درباره مشکلاتشان  به کلینیک مشاوره مراجعه می کنند همواره از این امر شاکی هستند  که  صدای آنها شنیده نمی شود و یا همسرشان به حرف های آنها بی توجه است . این افراد دروغگوهای حرفه ای هستند. افراد خود شیفته برای بزرگ نمایی کارها و اعمال خود از دروغگویی های کوچک کمک می گیرند . نگاه این افراد به بقیه نگاهی همواره از بالا به پایین می باشد و نیاز دارند تا همسر آنها جایگاهی پایین تر از خود آنها داشته باشد تا احساس حسادت نداشته باشند

افراد خودشیفته از همدلی پایینی برخوردار هستند .یک مشاور روانشناس در مشاوره با این افراد همواره یاد آور تکنیک های همدلی در زندگی می شود زیرا در صورتی که این افراد تغییرات عمده ای از نظر عاطفی و اخلاقی در زندگی خود ندهند دچار طلاق عاطفی از سمت همسر خود خواهند شد . یکی دیگر از ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیست عدم توجه به نیاز های طرف مقابلشان است.  افراد خود شیفته در صورت عدم درمان خودشیفتگی خود تنها و منزوی میشوند زیرا نگاه این افراد نگاهی ابزاری و سواستفاده گر به اطرافیان خود دارند و تنها در صورت نیاز خودشان با دیگران مصالحه می کند . درمان تخصصی خودشیفتگی می تواند زندگی اجتماعی و عملکرد صحیح را به این افراد باز گرداند .  


-        شکاک بودن : بسیاری از افرادی که به مشاور طلاق برای گرفتن  مشورت درباره ادامه یا عدم ادامه زندگی مشترک خود مراجعه می کنند در زندگی مشترک خود دچار شک های غیر عادی از طرف پارتنر خود هستند . بهترین مشاور خانواده در مرکز روانشناسی خوب دلیل اصلی  و ریشه ی این شک را  درخود کم بینی  فرد می دانند . فردی که خود را در مقابل طرف مقابل کم می بیند همواره با این احساس سر میکند که چگونه میتواند مورد تایید طرف مقابل باشد و این احساس با این احساس که شاید همسرش نیازهایش را در جای دیگری تامین می نماید پوشش داده می شود . احساس ترس و اضطراب همواره این افراد را در زندگی مشترک همراهی کرده و در نتیجه آسیب های زیادی برای فرزندان خواهد داشت ، فرزندان این گونه افراد تحت تاثیر اختال پارانویید والدین خود نیز قرار خواهند داشت و ممکن است به آن مبتلا شوند.


مشاوره خیانت یارا بسیاری از شک هایی که در زندگی مشترک وجود داشته و مشکلات متعددی را بوجود آورده است  را ناشی از حسادت نیز می دانند . موفقیت ، زیبایی و آرامش در زندگی ، معمولا فردی را که مبتلا به خود کم بینی هستند به حسادت ترغیب میکند. متخصص روانشناس خانواده دلیل این  حسادت را ناشی ازاحساس عدم امنیت و ترس از دست دادن طرف مقابل می داند . بهترین روانشناس ازدواج به زوجین این پیشنهاد را می کنند تا با ایجاد احساس امنیت و آرامش در همسر خود کمک کنند تا این احساس در آنها کاهش پیدا کرده و از بروز آسیب های بعدی و  جدی تر جلوگیری کنند . افراد پارانوئید یا شکاک معمولا در مراکز مشاوره از علاقه شدید خود صحبت کرده و شکی که به همسر خود دارند را به پای محب خود و بی محبتی طرف مقابل می گذارند .اینگونه افراد در ابتدای رابطه بسیار رفتارشان افراد را جذب کرده و برایشان جذاب است.


-         افسردگی : وجود افسردگی خود به تنهایی از عواملی است که میتواند یک زندگی مشتر خوب را آشفته کند. .ایجاد افسردگی میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد که از جمله علائم آن میتوان به فشار ها مالی و اجتماعی اشاره کرد . افرادی که در زندگی مشترک خود دچار افسردگی می گردند احساس  نیاز شدیدی به مراجعه به کلینیک های روانشناسی برای درمان دارند . مرکز مشاوره یارا درمان افسردگی را از جمله راه های کمک کننده به بازسازی زندگی مشترک میداند .
از جمله پیامدهای افسرگی بروز مشکلاتی در زندگی زناشویی و روابط زناشویی میباشد . بروز مشکلات جنسی مانند سردی در هنگام  روابط جنسی و بروز مشکلات نعوظ و ارگاسم از نمونه عوارض افسردگی می باشد که گاهی زوجین را دچار مشکلات جدی تری میکند . در خانواده هایی که یکی از والدین دچار افسردگی باشد احتمال بیشتری برای ابتلا فرزندان به افسردگی وجود دارد.پیشنهاد متخصصین روانشناس به این خانواده ها این است که تا برای گروه درمانی به
بهترین مرکزمشاوره مراجعه نموده و با مراجعه خانوادگی مشکلات خود را درمان کنند و زندگی بهتری را با هم بگذرانند و بقیه افراد خانواده نیز در راه درمان فرد مبتلا به او کمک کنند.

جست و جو