روانشناسی کودک چیست و چه ویژگی های دارد؟

روانشناسی کودک چيست و چه کاربردهایی دارد؟ كودكی دورانی است که نقشی بسیار تعیین کننده و مهم  در زندگی فرد و آینده او دارد. برای اينكه کودک بتواند مراحل رشدی را با موفقيت و شادی سپری کند لازم است از برنامه ریزی و تربیت هدفمندی برخوردار باشد. در واقع شخصیت فرد در کودکی او شکل میگیرد، به همین دلیل روانشناسی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. روانشناسی کودک، این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا نیازهای کودک خود را  بخ خوبی بشناسند، متناسب با سطح توانایی‌های شناختی کودک با او تعامل برقرار کنند و به طور کلی بهترین شیوه فرزند پروری را به کار گیرند. به منظور تربيت بهتر کودک و کمک به رشد و بالندگی او در آینده راهنمایی‌های مشاوره روانشناسی کودک بسيار کمک کننده و حیاتی است. 

 

روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی است که به بررسی دقیق کودکان و نیازهای آنان و ویژگی هایشان میپردازد.مشاوره روانشناسی کودک به والدین کمک میکند که نیازها و ویژگی های فرزندان خود را بهتر بشناسند و بهترین شیوه های تربیت و فرزند پروری را به کار ببرند.تعاملات و ارتباطات والدین با کودکان در شکل گیری سبک دلبستگی کودک تاثیر زیادی دارد.این سبک دلبستگی،تعیین کننده ی روابط اجتماعی کودک در بزرگسالی او،سازگاری او و زمینه ی اعتماد او به دیگران را میسازد.

علاوه بر این ها،در روانشناسی کودک،فرآیند رشد و مهارتهای جسمی و حرکتی کودک،رشد عاطفی او و ویژگی هایی که کودک در هر دوره از زندگی اش دارد،میپردازد.به همین دلیل کودکی،دورانی بسیار مهم در شکل گیری شخصیت او در بزرگسالی است.به همین دلیل است که آگاهی والدین در مورد اصول تربیت و ویژگی های کودک بسیار مهم میباشد.

 

اصولی مهم در استفاده از شیوه های روانشناسی کودک:

1- رعايت ثبات در رفتار با كودک؛ به اين معنا كه والدين به اصول تربيتی پايبند باشند چرا كه این ثبات موجب ايجاد نوعی امنيت خاطر در کودک شود.

 

2- همسو بودن والدین در شیوه‌های تربیتی حائز اهمیت است، تا فرزند شما در يادگيری اصول دچار دوگانگی نشود.هر دو والد یک اصول تربیتی را دنبال کنید.

 

3- نقش تقلید کودکان از والدین خود، در شیوه‌های تربیتی نکته دیگری است که نباید نادیده گرفته شود.

 

4- برای ارتباط برقرار كردن با كودک از شيوه گوش دادن فعال استفاده كنيد.بیشتر از همه به فرزندانتان گوش دهید.

 

5- برای فرزندتان الگوی مناسبی باشيد و آنچه را كه خود به آن عمل می‌كنيد را از كودک خود بخواهيد.شما بهترین الگو برای کودکانتان هستید پس سعی کنید خود نیز به بهترین شیوه عمل کنید.

 

6- برای كودک محدودت‌هايی در آزادی قرار دهيد تا مطابق يک اصول درست و منطقی مهارت‌های زندگی را بياموزد.قوانین و مقررات و نظم داشتن را به او یاد دهید.

 

7- همه خواسته‌های كودک لازم نيست برآورده شود؛ تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشدی کودک در فرآیند تربیت او لازم است.

 

8- در مورد شكست‌های كودک خود ميانه رو باشد؛ او را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهید و شكست‌هایش را بزرگ نكنيد.

 

9. سعی کنید گاهی دنیا رو از نگاه کودک خود ببینید و همواره نگاه بالا به پایین به فرزند خود نداشته باشید. از تخیلات و تصورات او بپرسید و به نقاشی‌های او توجه بیشتری داشته باشید. 

 

10. به اوقات فراغت کودک خود اهمیت بدهید و به عنوان پاداش از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برای اثربخشی و تکرار یک رفتار خوب در کودک خود می‌توانید لیستی از برنامه‌های متنوع را بر حسب علاقه کودک برنامه ریزی کنید و به عنوان پاداش برای او در نظر بگیرید. به این روش که هرگاه کار خوبی انجام داد شما به او پاداش بدهید.

 

بعد از خواندن این مطلب ممکن است احساس کنید که کودک شما مشکلی دارد که برای سن و سال او عادی نیست و شاید نیاز به مشاوره کودک داشته باشد.در کلینیک یارا بهترین متخصصان روانشناسی کودک حضور دارند که میتوانید از آنها کمک بگیرید.

 

 

جست و جو