استرس بر روی کودکان چه اثراتی دارد؟

استرس همانند بزرگسالی در کودکان اتفاق می افتد. با این تفاوت که استرس در کوکان علائم دیگری دارد. برای مثال ممکن است بی‌قراری‌هایشان افزایش یابد و یا لجبازی بیشتری از خود نشان دهند. تجربه استرس در طولانی مدت برای کودکان اثرات متعددی دارد و بر مغزشان تاثیرات مخربی می گذارد. این عوارض در دوران کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که مغز و بدن کودک در این دوران در حال رشد و تکامل است و استرس می‌تواند در روند رشد کودک اختلال ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استرس در کودکی تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. همچنین می توانید با دریافت مشاوره کودک خدمات تخصصی جهت پرورش فرزندتان  و کاهش استرس های او دریافت کنید.

 

کلینیک روانشناسی یارا

 

 

چرا استرس در کودکان به وجود می‌آید؟

استرس واکنشی نسبت به فشارهای محیط  اطراف و ناتوانی برای رفع آن‌هاست. از جمله عوامل بیرونی که می‌توانند منجر به استرس کودک شوند عبارتند از مشکلات در خانواده، فشارهای مدرسه، مشکل در برقراری ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزدیکان و... .

استرس و اضطراب برای هر فردی در هرسنی از جمله کودکان میتواند ناراحتی و مشکل ایجاد کند و پیامدهایی را در بر داشته باشد. در کودکان پیش دبستانی مسائل مربوط به خانواده به خصوص طلاق والدین و دعواهای والدین استرس بسیار زیادی ایجاد می‌کند. اما هرچقدر که آن‌ها بزرگ‌تر می‌شوند مسائل اجتماعی نظیر مدرسه و گروه دوستان برایشان اهمیت بیشتری می‌یابد و در نتیجه این مسائل سهم بیشتری در اضطراب آن‌ها خواهند داشت.

 

تشخیص و علایم استرس در کودکان

 از جمله  علائم  استرس در کودکان می‌توان به تغییرات خلقی، پرخاشگری، تغییر در الگوی خواب کودک و شب ادراری و جویدن ناخن و...اشاره کرد.

هم‌چنین برخی از بچه‌ها علائم جسمانی خاصی از خود نشان می‌دهند. دل درد و سردرد از جمله علائم جسمانی رایجی هستند که بچه‌ها هنگامی که تحت فشار هستند آن‌ها را تجربه می‌کنند. علاوه بر همه این‌ها باید به علائم روانی کودکتان نیز توجه کنید. او ممکن است به خاطر استرسی که دارد دچار مشکلات تمرکز شود، افت تحصیلی کند و انزوا و گوشه‌گیری شود. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که از یک روانشناس کودک خوب کمک بگیرید تا شرایط روانی فرزندتان بیشتر مورد ارزیابی قرار بگیرد. اکثراً هنگامی که کودک دچار مشکل توجه می‌شود اختلالاتی نظیر بیش فعالی به ذهن می‌آید در حالی که در این میان نباید نقش استرس را نادیده گرفت.

استرس در کودکان | چگونه به کودک خود کمک کنیم؟

درست است که کودکان در مورد استرس و اضطراب‌های خود کم‌تر صحبت می‌کنند اما شما خود می‌توانید گفت و گو در این باره را آغاز کنید. به کودک خود نشان دهید که مایل هستید در این باره با او صحبت کنید و تحت هر شرایطی از او حمایت خواهید کرد. اگر علی رغم همه تلاش‌هایتان کودک تمایلی به صحبت کردن از خود نشان نمی‌دهد حتماً از یک مشاور و روانشناس کودک مشاوره بگیرید. روان‌شناس علاوه بر برگزاری جلسات فردی با کودک به شما نیز کمک خواهد کرد تا بتوانید علائم استرس را راحت‌تر در کودکتان تشخیص دهید و مهارت‌های مقابله با استرس را در او و خودتان تقویت کنید.

 

برای دریافت خدمات جهت مشاوره ی کودک از مشاورین مجرب و خوب کلینیک یارا با شماره های|02122986812_02122986815 تماس حاصل نمایید.

جست و جو