اینترنت برای کودکان/ایمنی سازی فضای مجازی برای فرزندان

اینترنت برای کودکان!

امروزه اینترنت یکی از بخش های جدا نشدنی از زندگی روزمره  انسانها به شمار می آید و میتوان گفت زندگی بدون اینترنت چه برای کودکان و چه بزرگسالان دشوار است.والدین باید درباره مضرات و فواید استفاده اینترنت برای کودکان آگاه باشند و استفاده ازآن را به درستی به آن‌ها آموزش دهند.

روش های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد.بی تردید،یکی از موثرترین روش ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

همچنین کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام های ضروری برای مقابله با انها رافرا بگیرد.منابع آموزشی مناسبی برای والدین،معلمان و حتی خود کودکان وجود دارد که ابعاد مختلف ایمنی کودکان در فضای آنلاین را پوشش میدهند.

مشاوره رواشناسی کودک

 

 

برخی اقدامات مثبت که میتوان برای ایمن سازی فضای مجازی انجام داد به شرح زیر است:

به یاد داشته باشید این عوامل با  افزایش سن کودکان تغییر کرده و به طور مرتب باید مورد بازبینی وتوجه قرار بگیرند:

  1. برای آموزش وافزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی میتوانید مجموعه ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت،ایمی وپیام های مختلف را تنظیم کنید.کودکان باید مسوولیت پذیری در قبال اقدام هایی که انجام میدهند را فراگرفته وحس قضاوت و داوری را درخودبهبود ببخشند.
  2. باید کودکان را نسبت به این مساله آگاه کنید که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که بیان میکنند.به عنوان مثال فردی که بیکار است میتواند خود را تحصیلکرده ومتخصص با درامد بالا توصیف کند.
  3. محرمانه نگه داشتن اطلاعات وجزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها،اقدام دیگری است که باید به کودکان یش و در زمان استفاده از اینترنت آموزش داده شود.
  4. کودکان  هرگز نباید بدون نظارت فردی بالغ با فرد یا افرادی  که در دنیای مجازی ارتباط داشته اند،در دنیای واقعی نیز ملاقات داشته باشند.
  5. ارتباط نزدیکی با کودکتان برقرار کرده و با افزایش حس اطمینان در وی،این امکان رافراهم کنید تا درباره نگرانی های خود پیرامون مکالمات،پیام ها ویا رفتارهایی که در فضای مجازی داشته است،صحبت کند.کودکتان را تشویق کنید تا تجربه حضور خود دراینترنت را با شما به اشتراک گذاشته وآن رابه یک تجربه خانوادگی مبدل کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی  یارا از طریق تلفن ثابت از تهران با شماره 02122986812 تماس حاصل نمایید.

 

جست و جو