روانشناسی نوجوان | ضرورت مشاوره برای نوجوانان

مشاوره روانشناسی نوجوان به دلیل حساسیت‌هایی که در دوران نوجوانی وجود دارد،امری حیاتی به نظ. نوجوانیر میرسد. دورانی است که با تغییرات و چالش‌های بسیار زیادی همراه بوده و به دقت و توجه ویژه نیازمند است،زیرا دوران نوجوانی تقش بسیار مهمی در شک گیری فرد دارد. روانشناسی نوجوان به والدین کمک می‌کند تا مشکلات و تغییراتی که در دوران نوجوانی اتفاق میفتد را بدانند و متوجه باشند که با این تغییرات چگونه برخورد کنند. به طور کلی روانشناسی نوجوان این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا  با سبک‌های فرزندپروری و شیوه‌های ارتباطی آشنا شده و آنها را در برخورد با نوجوان خود به کار بگیرند. کمک گرفتن از روانشناسی نوجوان در حل بحران‌های دوره نوجوانی بسیار پر اهمیت و راهگشاست. در ادامه مقاله به بررسی روانشناسی نوجوان می‌پردازیم.

 

 

مشاوره روانشناسی نوجوان

مشاوره روانشناسی نوجوان

مشاوره روانشناسی نوجوان به والدین کمک میکند با نوجوانان خود بهتر برخورد کنند و مهارتهای زیادی را بیاموزند.بهتر است والدین از علایق نوجوان خود آگاه باشند و یاد بگیرند که با افکار خود آنهارا قضاوت نکنند. سعی کنید نوجوانان خود را زیاد نصیحت نکنید زیرا که باعث گارد گرفتن بیشتر نوجوان میشود. مشاوره روانشناسی  نوجوان به والدین می‌آموزد که بدون نصیحت کردن با فرزند خود صحبت کنند. همچنین بعضی از مهارتها و رفتار ها از عهده ی والدین خارج است و بهتر است با کمک متخصص روانشناسی درصدد انجام آنها برآیند. لازم است بدانید که کمک گرفتن از روانشناس به این معنی نیست که والدین نمی‌توانند از عهده نوجوان خود بربیایند، بلکه روانشناس پلی ارتباطی بین والدین و نوجوانان است و برقراری ارتباط را میان آن ها تسهیل می‌کند. 

 

مشاوره روانشناسی بلوغ دختران

دوران بلوغ در تمام دختران زودتر از پسرها اتفاق می افتد و این دوران سرشار از تغییرات جسمانی و روحی است. نوجوانان در این دوران با سوالات و چالش‌هایی موجه می‌شوند که اگر پاسخ و راه حل مناسبی برای آن دریافت نکنند، دچار استرس و اضطراب شده و در نهایت احتمال دارد درگیر مشکلات متعددی همچون افسردگی،اضطراب و اعتیاد  و سایر مشکلات شوند. از همه مهمتر در این دوران رفتاری است که والدین با نوجوان خود داردند و رفتارهای اشتباه باعث از بین رفتن رابطه صمیمانه و مشکلات بعدی می‌شود. روانشناس نوجوان می‌تواند به والدین و نوجوان کمک کند و با پاسخ دهی مناسب افکار نوجوانان را مرتب کند.

 

روانشناسی نوجوان | مشاوره روانشناسی بلوغ پسران

دوران بلوغ در پسران و دختران با تغییرات زیادی همراه است ولی مسلما با هم تفاوت‌هایی دارند. معمولا پسران به دلیل هیجان بالا و شیطنت بیشترشان، مشکلات رفتاری بیشتری پیدا می‌کنند و بیشتر از دخترها با خانواده خود دچار مشکل  می‌شوند. راه حل رفع این مشکلات ایجاد رابطه صمیمانه بین والدین و نوجوان  است و پدر میتواند از تجربیات خودش در دوران بلوغ خود برای فرزندش بازگو کند. در صورت نبود پدر، مشاوره روانشناسی کمک بسیاری به نوجوان می‌کند و توضیحات و راهنمایی‌های مفیدی در اختیار خانواده و فرد نوجوان قرار می‌دهد.

 

آموزش جنسی نوجوانان

آموزش جنسی یکی از مهم‌ترین موارد  در دوران نوجوانی است و به همین دلیل باید مورد توجه ویژه والدین قرار بگیرد. دوره نواجونی با افزایش میل جنسی و کنجکاوی نوجوانان در این زمینه همراه است و اگر نوجوانان پاسخ‌های صحیح ودرست دریافت نکنند،ممکن است کنجکاوی خود را از طریق دوستان نامناسب و راه‌های نامناسب رفع می‌کنند. یکی از راه‌های نامناسب تماشای فیلم‌های پورن است که با مشکلات جدی برای نوجوانان همراه می‌باشد و حتی ممکن است به بلوغ زودرس و انحرافات جنسی منجر شود.

مشاوره روانشناسی نوجوان می‌تواند سوالات جنسی نوجوانان را به بهترین شکل پاسخ داده و نحوه کنترل امیال جنسی را به آن‌ها آمورش دهد. تربیت صحیح جنسی نوجوانان، منجر به هویت جنسی بهتر در آن‌ها می‌شود.

 

مشاوره روانشناسی نوجوان : افسردگی در نوجوانان

افسردگی یکی از مشکلات جدی در دوران نوجوانی و دوران بلوغ است. افسردگی در نوجوانان به سختی قایل تشخیص است چرا که ممکن است نشانه‌های آن با تغییرات خلقی معمول  دوران نوجوانی به اشتباه گرفته شود. اگر این افسردگی در دوران نوجوانی به خوبی و درست درمان نشود، به  مشکلات بسیار جدی همچون انحرافات اجتماعی، خودآزاری و خودکشی و... منجر خواهد شد. برای حل مشکل افسردگی نوجوانان، لازم است که والدین احساسات آن‌ها را درک کرده و از انتقاد کردن به آن‌ها اجتناب نمایند. روانشناسی نوجوان به آموزش نحوه برخورد با نوجوانان و تمایل آن‌ها به تنهایی می‌پردازد.

 

 کلینیک روانشناسی یارا

جست و جو