استرس چه عوارضی دارد؟

همه ی ما انسانها در بازه ای از زمان ممکن است دچار فشار عصبی قرار بگیریم، این عوارض استرس را ممکن است آنرا نادیده بگیریم وپس از مدت زمانی با عواملی که ناشی از استرس اند،دست و پنجه نرم کنیم.وجود اندکی استرس در زندگی لازم است.به خاطر همین روش های درمانی اضطراب به ما کمک میکند که بهتر استرس خود را مدیریت کنیم. اگر فر. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به فرد کمک خواهد کرد تا متناسب با شرایط فرد بهترین رویکرد درمانی انتخاب گردد. اگر شما نیز در زندگی خود استرس‌های زیادی را تحمد نتواند استرس خود را کنترل کند در گذر زمان دچار عوارض هم جسمی و هم روانی میشود.

 

استرس یا فشار عصبی چیست؟

استرس را میتوان اینگونه تعریف کرد:پاسخ بدن در برابر عوامل استرس زا.این شرایط میتواند آسیب رسان باشد. وقتی شما احساس تهدید می‌کنید، بدنتان از طریق ترشح هورمون‌هایی نظیر کورتیزول واکنش شیمیایی از خود نشان می‌دهد. بدن در کنار این واکنش های شیمیایی دچار تغییرتی میشود که به آنگ جنگ و گریز میگویند. این تغییرات به شما اجازه می‌دهند به گونه‌ای عمل کنید که از آسیب‌های احتمالیدر امان بمانید. 

 

 

عوارض استرس بر هیجان

در شرایط دارای استرس فرد نسبت به محرکها حساس تر میشود وشدیدا دچار میگردد. در چنین شرایطی کنترل از دست فرد خارج شده و فرد بدون اینکه فکر کند واکنش نشان میدهد. در واقع فشار عصبی ممکن است باعث شود فرد نتواند تفکر منطقی کند و به عبارت دیگر به شدت یافتن هیجانات دامن می‌زند. 

 

عوارض استرس بر بدن

استرس برای بدن عوارض بسیار زیادب دارد و بدن را دچار مشکلاتی میکند. سردرد، کمبود انرژی، ناراحتی معده، بی خوابی، کاهش توانایی جنسی، لرزش و... از جمله عوارض جسمانی استرس می‌باشند.

 

عوارض استرس بر تفکر

استرس و فشار عصبی بر نحوۀ تفکر افراد نیز اثر منفی می‌گذارد. به علائمی که مربوط به طرز تفکر افراد است علائم شناختی می‌گویند. از جمله علائم شناختی مرتبط با تجربه استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در بیشتر موارد می‌توان با تمرین‌های ذهن آگاهی درمان کرد.

- نگرانی دائمی درمورد مسائل مختلف

- فراموشکاری و ناتوانی در نظم دادن به امور مختلف

- وجود مشکلاتی در تمرکز

- توانایی قضاوت ضعیف

- بدبینی یا در واقع دیدن نیمه خالی لیوان

 

عوارض استرس بر رفتار

استرس میتواند بر شیوه ی رفتار اثر بگذارد، هر یک از افراد در زندگی خود رفتار و واکنش متفاوتی نشان میدهد، زمانی که این رفتارها تبدیل به یک  عادت شوند می‌توانند آسیب‌های جدی تری برای فرد به بار بیاورند. برخی از این رفتارهای آسیب زا شامل موارد زیر هستند.

- ایجاد تغییراتی در اشتها، در برخی به صورت اشتهای کم و در برخی دیگر به صورت اشتهای زیاد

- به تعویق انداختن کارها و اجتناب از مسئولیت پذیری

- افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر

- بروز رفتارهای عصبی مانند ناخن جویدن، بی قراری و قدم زدن های زیاد

برای آگاهی درباره علائم استرس و اضطراب کلیک کنید.

 

دچار شدن به دردهای مفصلی 

نکته ی جالبی که وجود دارد این است که استرس حتی میتواند بر روی مفصل و استخوان های شما تاثیر بگذارد و باعث بروز درد هایی در آن نواحی بشود. نحوه تاثیرگذاری استرس بر مفاصل معمولا از طریق هورمون کورتیزول و ایجاد التهاب در نواحی مختلف است. هم چنین حرکاتی که ما در حین تجربه استرس‌های روزمره از خود نشان می‌دهیم نیز می‌توانند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشند. برای مثال اگر شما عادت داشته باشید در مواقع اضطراب دائما پاهای خود را تکان دهید یا بدن خود را در یک حالت منقبض و پرتنش نگه دارید مسلما به مرور زمان این حرکات منجر به آسیب‌های کوچک و بزرگی برای شما خواهند شد. 

 

بروز چاقی یا لاغری مفرط

در شرایط استرس زابعضی از افراد اشتهای بیشتری پیدا میکنند و بیشتر غذا و تنقلات میخورند و این باعث بروز چاقی میشود. همچنین هورمون استرس با جلوگیری از تجزیه گلوکز می‌تواند در کنار چاقی باعث بروز مشکلاتی از جمله دیابت شود.از طرفی دیگر یک سری از افراد دچار بی اشتهایی میشوند و نمیتوانند غذا بخورند و این هم دچار مشکلات بسیار زیادی شود. 

 

دچار شدن به مشکلات خواب 

اختلال و مشکلات در خواب ،یکی از پیامدهای منفی استرس بیش از حد است. بسیاری از افراد در اثر اضطراب‌های روزمره دچار بی خوابی می‌شوند و یا در طول خواب مشکلاتی نظیر کابوس، وحشت شبانه و دندان قروچه را تجربه می‌کنند. البته دندان قروچه در دوران کودکی بیشتر اتفاق می‌افتد. با این حال برخی بزرگسالان نیز ممکن است از این موضوع رنج ببرند که بهبود این وضعیت نیازمند مداخلات روان شناختی و دریافت ابزارهایی نظیر نایت گارد برای محافظت از دندان‌ها است و از شیوه های درمان دندان قروچه به شمار میرود.

 

با استرس و فشار عصبی چه باید کرد؟

استرس و اضطراب در زندگی همه ی انسانها وجود دارد. اما چیزی که در اینجا اهمیت پیدا میکند این است که چگونه انسانها آنرا مدیریت میکند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای این مشکل انجام دهید این است که علائم استرس خود را بشناسید و با آن‌ها مواجه شوید. مراجعه به موقع به مشاوره روانشناسی می‌تواند از بسیاری از آثار منفی دراز مدت استرس پیشگیری کند. پس بهتر است اگر احساس استرس و اضطراب دارید بهتر است به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید. ما نیز به نوبه خود در مرکز مشاوره روانشناسی یارا شرایطی را برای شما فرآهم آورده‌ایم تا بتوانید با بهترین مشاوران ما در هر ساعت از شبانه روز در ارتباط باشید.

 

کلینیک روانشناسی یارا
 

 

جست و جو