بی خوابی در کودکان و مشکلات آن(1)

 

 

آیا کودک شما در خواب مشکل دارد؟

بی خوابی ، ترس از خواب ، وحشت در شب و خیس شدن در رختخواب از مشکلات خواب کودکان است. 

 

درک مشکلات خواب در کودکان
مشکلات خواب در بین کودکان ، به ویژه در سن کم ، معمول است. بی خوابی ، ترس از خواب ، ترس های شبانه ، راه رفتن در خواب و خیس شدن در رختخواب می تواند الگوی خواب طبیعی کودک شما را مختل کند. بعضی از کودکان ممکن است در زمان خواب مشخص خود احساس خستگی نکنند در حالی که دیگران بدون حضور پدر و مادر در به خواب رفتن مشکل دارند. بعضی از بچه ها غالباً نیمه شب بیدار می شوند ، ناگهان کاملاً بیدار می شوند  و مادر و پدر را بیدار می کنند.

 

ممکن است ناخوشایند باشد که خواب منظم خود را آشفته کنید و سپس خود را مجبور کنید که صبح عجله کنید ، زیرا دیر وقت کودک از خواب بلند می شود ، یا مجبور هستید با یک کودک بدجنس و بدخلق که کم خواب است کنار بیایید. اما امید وجود دارد. بسیاری از مشکلات خواب در دوران کودکی با رفتار روزانه و عادات خواب مرتبط است که می توانید برای تغییر آنها با کودک خود کار کنید. با کمی صبر و نظم می توانید به کودک خود کمک کنید تا بر مشکلات خواب خود غلبه کند ، به او کمک کنید تا به خواب رود و در خواب بماند - و به شبهای آرامتر خود برسید.

 

 

 

 

 

کودکان به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

طبق تحقیقات بهترین روانشناس کودک،کودکان و نوجوانان برای عملکرد در بهترین حالت خود معمولاً بیش از بزرگسالان به خواب نیاز دارند. در نمودار زیر ساعات پیشنهادی که بچه های در حال رشد باید در خواب بگذرانند بیان شده است.

گروه سنی                    زمان خواب توصیه شده
نوزادان(4تا12ماه)12تا16ساعت(شامل چرت زدن)
کودکان نوپا(1تا2سال)11تا14ساعت(شامل چرت زدن)
کودکان(3تا5سال)10تا13ساعت(شامل چرت زدن)
کودکان(6تا12سال)9تا12ساعت
نوجوانان(13تا18سال)8تا12ساعت

 

 

 

نشانه هایی است که کودک شما خواب کافی ندارد :

کودکان ، دقیقاً مانند بزرگسالان ، در هنگام کمبود خواب در کنترل روحیه خود مشکل دارند. خواب یا کمبود آن در بسیاری از رفتارها و حالت روحی کودک تأثیر می گذارد. در برخی موارد ، علائم کمبود خواب حتی می تواند علائم ADHD را تقلید کند. اگر کودک شما خواب کافی ندارد ، ممکن است: اغلب به نظر می رسد دمدمی مزاج ، تحریک پذیر یا بیش از حد احساساتی است.

 

بی خوابی در کودکان
بی خوابی ،ناتوانی دربه خواب رفتن یا مشکل خوابیدن در شب است . اغلب ، این مسئله با گذشت زمان حل می شود. اما اگر کودک شما به مدت چندین ماه بیش از سه بار در هفته دچار مشکل خواب شود و به طور قابل توجهی عملکرد روزانه او را مختل کند ، این ممکن است به بی خوابی یا یک اختلال خواب دیگر اشاره کند.

 

دلایل بی خوابی در کودکان
از نظر بسیاری از کودکان ، مشکلاتشان در خوابیدن یا ماندن در خواب به عادت های روزانه یا نحوه گذراندن اوقات خود قبل از خواب برمی گردد. خوردن بیش از حد غذای شیرین در طول روز ، به عنوان مثال ، یا تماشای تلویزیون درست قبل از خواب می تواند برای برهم زدن خواب کودک شما کافی باشد. مطمئناً ، کودکان کوچکتر به ویژه در ایجاد ارتباط بین عادات و کیفیت خوابشان مشکل دارند ، بنابراین شما باید از طرف آنها به عنوان یک والد خواب عمل کنید.

 

دلایل متداول دیگر اینکه کودک شما ممکن است در خواب دچار مشکل شود شامل این موارد است:

 

  • فشار و استرس: کودکان همچنین دچار استرس می شوند  که اغلب ناشی از مسائل در مدرسه یا خانه است. آنها ممکن است در تلاش برای ادامه کلاس باشند ، با دوستان خود مشکلاتی را تجربه کنند یا حتی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. در خانه ، استرس می تواند ناشی از مشکلات زناشویی والدین ، ​​ورود نوزاد جدید یا تغییر در تنظیمات خواب آنها باشد که اکنون آنها را مجبور می کند که به عنوان مثال یک اتاق خواب را با یک خواهر و برادر ، پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود تقسیم کنند.
  • کافئین: بسیاری از نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین هستند که می توانند کودکان را شب ها بیدار نگه دارند. سعی کنید مصرف فرزندتان را در ساعت ناهار محدود کنید. بهتر از این ، سعی کنید تا حد امکان این نوع نوشیدنی ها را قطع کنید.
  • عوارض جانبی داروها بعضی از داروها مانند داروهای مورد استفاده در درمان اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) و داروهای ضد افسردگی نیز می توانند باعث بی خوابی در کودکان شوند.
  • سایر موارد پزشکی. این می تواند یک اختلال خواب ، مانند آپنه خواب یا سندرم پای بی قرار باشد ، یا ممکن است در اثر گرفتگی بینی ناشی از آلرژی ، درد در حال رشد یا خارش پوست ناشی از اگزما ایجاد شود. به روز نگه داشتن کودک در معاینات بهداشتی می تواند به شناسایی هر مسئله ای که می تواند خواب او را مختل کند ، کمک کند.

 

 

برای دریافت مشاوره کودک می توانید با مشاوران مرکزمشاوره روانشناسی یارا از طریق شماره 02122986812 و یا از طریق تلفن همراه از کل کشور با شماره 09109797347تماس بگیرید.

 

منبع:www.helpguide.org

گرد آورنده:نرگس برجسته باف

جست و جو