#ماسک_بزنیم، در فضای بسته و فضای باز

 

درخواستی توسط 239 دانشمند از سراسر جهان جهت تشخیص بهتر COVID-19 و کاهش انتقال از طریق هوا، خطاب به مقامات بهداشت بین المللی ، تدوین و در مجله Clinical Infectious Diseases منتشر شده است.

به گفته متخصصان كیفیت هوا و بهداشت بین المللی، این درخواست تجدید نظر مرتبط با نتایج  تحقیقات جدید است، مبنی بر این كه شخص آلوده هنگام تنفس و صحبت كردن قطرات ویروس را وارد هوا میکند كه می تواند بسیار بیشتر از  1.5 متر فاصله اجتماعی که هم اکنون رعایت میشود باشد.

امضا کنندگان این درخواست از بسیاری از رشته ها شامل زمینه های مختلف علمی و مهندسی از جمله ویروس شناسی ، فیزیک ذرات معلق در هوا ، اپیدمیولوژی ، پزشکی و مهندسی ساختمان هستند و مطالعات انجام شده توسط آنان و دیگر دانشمندان بدون هیچ گونه تردیدی نشان داده است ویروس ها به صورت ریزگرد هایی در اندازه ای کوچک که باعث می شود در هوا معلق باقی بمانند از فرد آلوده خارج شده و خطر مبتلا شدن افراد سالم تا فاصله ای بیش از 2 متر را افرایش میدهند.

در حال حاضر بسیاری از مقامات بهداشتی بر شستشوی دست ، حفظ فاصله اجتماعی و اقدامات احتیاطی در برابر افراد مبتلا تاکید دارند. گرچه شستشوی دست و حفظ فاصله اجتماعی لازم است ، اما به نظر می رسد برای محافظت از ریزگرد های تنفسی حامل ویروس که توسط افراد آلوده به هوا وارد شده اند ، کافی نیستند.

به عنوان مثال ، در مطالعه ای جدید ، داده ها و سوابق ویدئویی در یک رستوران تجزیه و تحلیل شد که در آن سه گروه جداگانه از افراد در مواجه با COVID-19 بوده اند. در حالی که هیچ مدرکی از تماس مستقیم یا غیرمستقیم بین این سه گروه مشاهده نشد ، اما مدل سازی ها نشان داد که چگونه انتقال از طریق هوا رخ داده است.
به علاوه، مطالعات تحقيقي گذشته نگر از اپيدمي SARS نشان داده است كه انتقال از راه هوا از محتملترين مكانيسمي است كه الگوی فضايي ابتلا به عفونت ها را تبيين مي كند.

با توجه به اینکه در سرعت هوای معمولی داخل فضای بسته ، یک قطره 5 میکرونی، ده ها متر حرکت می کند (بسیار بیشتر از مقیاس یک اتاق معمولی!) اقدامات زیر، حداقل الزامات برای کاهش انتقال ویروس از طریق هوا را شامل می شود:

تهویه کافی و مؤثر (تأمین هوای پاک از فضای بیرون به داخل فضای بسته ، به حداقل رساندن تهویه هوای چرخشی) بخصوص در ساختمانهای عمومی ، محیط کار ، مدارس ، بیمارستان ها

مکمل تهویه عمومی با استفاده از ابزار های کنترل عفونت در هوا مانند تصفیه هوا با فیلترهای راندمان بالا و چراغ های ماوراء بنفش میکروب کش

خودداری از ازدحام جمعیت به ویژه در حمل و نقل و ساختمانهای عمومی

این اقدامات عملی و به راحتی به شیوه ای کم‌هزینه قابل اجرا هستند .به عنوان مثال ، اقدام ساده ای مانند باز کردن درها و پنجره های دو طرف ساختمان می تواند سرعت جریان هوا را در بسیاری از ساختمان ها به طرز چشمگیری افزایش دهد.

متخصصان حوزه بهداشت اضافه کردند که نگرانی حاضر این است که افراد با پیروی از توصیه های فعلی ، فکر می کنند که کاملاً محافظت می شوند ، اما در واقع ، اقدامات احتیاطی اضافی در مورد هوای در جریان برای کاهش شیوع ویروس مورد نیاز است.

 

کلینیک روانشناسی یارا

 

 

 

 

جست و جو