نقشه مغزی یا QEEG چیست و چه استفاده هایی میتوان از آن کرد ؟

مغز انسان دارای میلیاردها سلول عصبی است که برای ارتباط با یکدیگر و سایر قسمت های بدن، پیام های عصبی را رد و بدل میکنند. این پیام های عصبی ماهیت الکتریکی_شیمیایی دارند. این روش مبتنی بر بررسی و تحلیل ماهیت الکتریکی سلول های عصبی می باشد که در آن نوعی تجزیه امواج مغزی از حالت آنالوگ (EEG یا نوار مغز) به حالت دیجیتال (ارائه تصاویر رنگی) صورت میگیرد.

نقشه مغزی، یک  ابزار تشخیصی پزشکی است که امکان مطالعه فعالیت امواج مغزی، هنگام اجرای فعالیت های مختلف ذهنی (مانند تمرکز، حافظه، تصمیم گیری و ...) را فراهم میکند و این فعالیت های ثبت شده در سطح جمجمه و قشر مغز را به صورت طیفی از رنگ های متفاوت که بیانگر شدت و ضعف فعالیت سلول های مغزی در مناطق مختلف است را نشان میدهد.

تصویر زیر نقشه مغزی یک مراجع 15 ساله را با مشکل اضطراب، کاهش عملکرد های شناختی، وسواس فکری و مشکلات مربوط به خواب نشان میدهد :

 امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده متوجه شده اند که در افراد نرمال، میزان و نسبت این امواج در حد مشخصی است، پس در صورت مقایسه امواج افراد با جامعه نرمال شده و با وجود اطلاعات زیادی که در حیطه کارکرد نواحی مختلف مغز و وظایف آن وجود دارد، میتوانیم بر اساس الگوی امواج با دقت 80 الی 90 درصد، مشکلات موجود در سطح روان و یا مشکلات دیگر را تشخیص داده و یا پیش بینی کنیم. که در امر درمان، پیش گیری و پیگیری درمان نقش بسزایی دارد.

کاربرد های QEEG در تشخیص اختلالاتی از قبیل :

اضطراب

افسردگی

بیشفعالی_نقص توجه ADHD/ADD

اختلالات تمرکز

اختلالات یادگیری

وسواس OCD

میگرن

و ...

می باشد.

چرا قبل از درمان نقشه مغزی گرفته می شود ؟

با استفاده از نقشه مغزی میتوان تاثیرات هرگونه درمان را بر روی مغز و تاثیرات آن در بهبود علائم  را قبل و بعد از آن مشاهده نمود.

علاوه بر این نقشه مغزی و اطلاعات حاصل از آن میتواند راهنمای دقیقی برای درمان نوروفیدبک، tDCS و سایر درمان های تکنولوژیک در جهت برطرف کردن بیشکاری و یا کمکاری قسمت های مختلف مغز باشد.

نقشه مغزی مراجع ذکر شده در بالا قبل و اواسط درمان با نوروفیدبک :

قبل

 اواسط درمان :

روش انجام تست : 

برای انجام تست شما روی یک صندلی به راحتی می نشینید و کلاهی با 19 الکترود روی سر شما قرار میگیرد. برای افزایش هدایت الکتریکی و دقت در ثبت امواج از ژل مخصوص استفاده می شود.

آمادگی های لازم قبل از انجام تست :

شستشوی سر با شامپو در روز انجام تست ضرورت  دارد.

از روغن، ژل، حالت دهنده، نرم کننده یا اسپری برای موها و نیز مواد آرایشی بر روی پیشانی استفاده نشود.

در روز تست از گوشواره و زیورالات استفاده نکنید.

از مصرف دارو، مواد و یا غذاهای خوراکی که موجب خواب آلودگی و یا گوش بزنگی (الکل، گل، ماریجوانا، کدئین، و ...) شما شود، اجتناب کنید.

قبل از انجام تست به اندازه کافی استراحت کرده و سرحال باشید. یک خوراک مختصر قبل از تست نیز مفید خواهد بود.

 

انتخاب مطلب توسط 

نهال عباسی

کلینیک روانشناسی یارا

جست و جو