tDCS یا تحریک الکتریکی مغز چیست و چگونه کار می کند ؟

دستگاه tDCS یکی از دستگاه های مربوط به نوروتراپی است. نوروتراپی به معنی درمان اعصاب و یا درمان سلول های عصبی است. از این وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده می شود زیرا کاملا بی ضرر و بدون عوارض است. بنابراین tDCS دستگاهی است که برای درمان سلول های عصبی و یا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود. در این روش با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف (حداکثر تا 2 میلی آمپر) نواحی خاصی از مغز را تحریک میکنند که این کار می تواند اثرات درمانی بر جای بگذارد..

اصول کار به این صورت است که دو الکترود یکی قطب مثبت و دیگری قطب منفی از طریق یک پد اسفنجی که با محلول رسانا خیس گردیده است بر روی سر قرار می گیرند. جریان الکتریکی توسط این الکترودها پس از عبور از نواحی مختلف (پوست سر، جمجمه و ...) خود را به سطح قشر مغز می رساند. جریانی که به این ناحیه رسیده نورون ها را دارای بار الکتریکی کرده و باعث ایجاد قطب مثبت و منفی می گردد که منجر به تغییر فعالیت آن ناحیه می شود.

tDCS  برای چه اختلالاتی کاربرد دارد ؟

افسردگی

اضطراب

وسواس

چاقی و پرخوری ناشی از سایکوژنیک

ترک الکل و مواد مخدر

اختلال در صحبت کردن (آفازی) در بیماران دچار سکته مغزی

تاکنون هیچ گونه خطری در مورد استفاده از این روش گزارش نشده است بنابراین این روش یکی از راهکارهای درمان افسردگی و اضطراب در زمان بارداری می باشد.

 

انتخاب مطلب توسط

نهال عباسی

جست و جو