خانواده درمانی چیست؟

داشتن یک خانواده موفق و خوب به نوعی ضمانت ی بر سلامت و آرامش تمامی افراد آن خانواده به حساب می آید. پس عجیب نیست که در دنیای امروز، بسیاری از افراد برای حفظ سلامت خانواده خود در جلسات مشاوره  روانشناسی خانواده شرکت می‌کنند.  خانواده جایگاهی است که فرد را برای زندگی آینده و گسترش روابط اجتماعی آماده می‌کند.

خانواده درمانی یکی از انواع خدمات روان درمانی  و مشاوره است که توسط روانشناسان به مراجعین داده می‌شود. درمانگر در خانواده درمانی به تک تک اعضای خانواده کمک می‌کند تا بتوانند با یکدیگر روابط و ارتباط سالم تری داشته باشند و تعارضات ومشکلات  موجود را حل کنند. اگر شما هم با مشکلات و اختلافات خانوادگی درگیر هستید و به دنبال راه حلی برای بهبود روابط خود هستید خانواده درمانی می‌تواند راهکار مناسبی برای شما باشد.

 

 

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی یکی از انواع خدمات روان درمانی است که توسط روانشناسان به مراجعین ارائه می‌شود. به جز روانشناسان، مشاوران و روان پزشکانی که در دوره‌های تخصصی خانواده درمانگری آموزش لازم را دیده‌اند نیز جلسات مرتبط با این نوع درمان را ارائه می‌دهند.درجلسات خانواده درمانی میشود که تنها با حضور افرادی که با یکدیگر در تعارض هستند جلسات  تشکیل شود و یا همه ی اعضای یک خانواده حضور داشته باشند. در این رویکرد روابط تک‌تک اعضا مورد بررسی قرار می‌گیرد و با انجام تکنیک‌های مختلف اعم از رفتاری، هیجانی و شناختی مختلف به آن‌ها کمک می‌شو  تا بتوانند آسیب‌های ارتباطی میان خود را شناسایی کرده و آن‌ها را ترمیم  و برطرف کنند.

 

کاربرد خانواده درمانی

طبق نظر روانشناس خانواده ،به طور کلی خانواده درمانی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند روابط خود را با همسر، فرزندان و سایر اعضای خانواده بهبود ببخشند. همچنین در مشکلات خاصی مانند درگیر شدن یکی از اعضای خانواده به اعتیاد یا مبتلا شدن یکی از آن‌ها به اختلالات روانی نیز استفاده می‌شود.

این درمان در بسیاری از مواقع به صورت مکمل و در کنار درمان‌های فردی دیگر به افراد توصیه می‌شود تا بتواند اثربخشی درمان دیگر را افزایش دهند. برای مثال زمانی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به یک اختلال روانی می‌شود رفتار سایر اعضا در روند بهبودی او تأثیر زیادی دارد. به همین خاطر در کنار درمان فردی ممکن است جلسات خانواده درمانی نیز برگزار شود تا اعضا بدانند برای حفظ سلامت روان خود و کمک به بهبود فرد بیمار چه کاری باید انجام دهند.

علاوه بر این‌ موضوعاتی که گفته شد، این رویکرد درمانی می‌تواند به هر خانواده‌ای در مواجه با استرس‌ها، از دست دادن یکی از عزیزان یا فرایند سوگ، خشم و مواجهه با انواع تعارض‌ها کمک کند. این درمان مهارت‌های سازگاری هر یک از شما را بالا برده و به مدیریت کردن درست خانواده کمک خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

چارچوب درمان

خانواده درمانی همه یا چند تن از اعضای خانواده را در جلسات درمانی دورهم جمع میکند. این جلسات معمولاً 50 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشند. تعداد جلسات مشاوره بستگی به نوع و شدت مشکلات شما خواهد داشت. به طور کلی جلسات می‌تواند به دو شکل کوتاه مدت یا بلند مدت برگزار شود. در دوره‌های کوتاه مدت معمولاً طول درمان 12 جلسه خواهد بود. 

 

 

 

جست و جو