ویژگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی_جبری در زندگی زناشویی چیست؟

در مورد افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی _جبری چه میدانید؟آیا تا به حال در اطرافیانتان چنین کسانی بوده اند؟حال بیایید با هم در مورد ویژگی هایی که این افراد دارند بیشتر بدانیم:

طبق نظر بهترین روانشناس افراد مبتلا به اختلل شخصیت وسواسی_جبری ممکن است به طرزی ویژه به وضعیت نسبی خود در روابط سلطه گر_سلطه پذیر  توجه داشته باشند.نسبت به مقامی که مورد احترام آنهاست بسیار مطیع بوده و علیه مقامی که مورد احترام آنها نیست به طور افراطی مقاومت کنند.این افراد همچنین از همدلی کمتری برخوردارند و در روابط بین  فردی کاملا کنترل کننده،انتقام جو و سرد هستند.

 

 

 

افراد مبتلا به این اختلال معمولا عواطف خود را به شیوه ای بسیار کنترل شده ابراز میکنند و ممکن است ابراز هیجانی در حضور دیگران برای آنها بسیار دشوار باشد.

روابط روزمره ی آنها کیفیتی رسمی و جدی دارد وممکن است در موقعیت هایی که دیگران لبخند میزنند و خوشحال هستند جدی برخورد کنند(مثلا در استقبال از عشق خود در فرودگاه).

این افراد همچنین احساس نیاز شدید به اعمال استانداردهای خود بر محیط بیرون دارند.تمامی این ویژگی ها ساختن و حفظ روابط نزدیک با دیگران را ئشوار میسازد.

 

افراد با این سبک شخصیتی جبری میتوانند وفادار،سختکوش،قابل اعتماد،پربازده،دقیق،با وجدان و قابل تکیه کردن باشند.با این حال،زندگی با این افراد اغلب  مشکل است.طعم دلنشین آن ها معمولا خیلی زود ناپدید میشود وبه ندرت عشق و علاقه خود را نشان میدهند.برای مثال آنها در مقابل خواسته شریک زندگیشان برای گفتن جمله(من تورا دوست دارم) در جواب میگویند:(اگر تورا دوست نداشتم اینجا نبودم) یا (قبلا به تو گفته ام). معمولا بر کار بیش از روابط تاکید دارند و در نهایت درست انجام دادن کارها برایشان مهم تر از کنارهم بودن توام با شادی است.

معمولا به نطر نمیرسد که برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود تلاشی کنند واگر طرف مقابل سعی کند تا زمانی برای با هم بودن ترتیب بدهد معمولا با این جمله که(سرم شلوغ است)مواجه  می شود.

آنها میتوانند بسیار انتقاد گر و سلطه گر باشند و اوضاع وقتی سخت تر میشود که این افراد شروع به انتقاد و کنترل طرف مقابل خود میکنند.آنها اصرار دارند که کارها به شیوه آنها انجام شود و ممکن است کاری را که طرف مقابل انجام داده است،مجدد انجام دهند زیرا اطمینان دارند که شیوه آنها تنها راه درست انجام کارهاست.

نکته:بهتر است برای داشتن ارتباطی درست با اینگونه افراد وشناخت آنها به بهترین متخصص روانشناسی مراجعه کنیم.

 

 

 

 

 

 

جست و جو