فوبیا چیست؟

همه انسانها در طول زندگیشان ممکن است  انواع مختلفی از ترس و فوبیا را تجربه کنند. در واقع ترس یک واکنش طبیعی به موقعیت‌های تهدید آمیز و ترسناک است که برای انسان جنبه حفاظتی دارد. اما اگر این ترس حالت افراطی  و شدید پیدا کند، یک اختلال روانی به حساب می آید. فوبیا ،ترس و استرس یا اضطراب فراگیر و مختل کننده‌ای است که به واسطه محرکی که به خودی خود ترسی ایجاد نمیکند ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به فوبیا متوجه غیر منطقی و غیر واقعی بودن ترس خود هستند، اما نمی‌توانند بر آن غلبه کنند. متاسفانه این اختلال کارکردهای فردی و اجتماعی تان را به شدت مختل می‌کند. این آسیب روانی، شایع ترین اختلال در میان زنان و دومین اختلال رایج در میان مردان است. با این حال با توجه به شیوع بالای بیماری، آشنایی با نشانه‌ها، تشخیص و درمان فوبیا حائز اهمیت است. 

 

حال انواع فوبیا ها را باهم بررسی میکنیم:

فوبیا ها انواع گوناگونی دارند و ممکن است افراد به چندتا از این فوبیاها مبتلا باشند.به طور کل فوبیا به 5 دسته کلی تقسیم بندی میشود:

 

1.فوبیای حیوانات

در فوبیای حیوانات،محرکی که باعث ایجاد ترس میشود،حیوانات هستند.حتما لازم نیست فرد در معرض این حیوانات قرار بگیرد بلکه میتواند با دیدن عکس های آنها و یا حتی فکر کردن راجع به آن دچار ترس شود و واکنش اضطرابی از خود نشان دهد.انواع آن عبارت است از:

 

1) ترس از عنکبوت یا Arachnophobia

2) ترس از مار یا Ophidiophobia

3) ترس از زنبور یا Spheksophobia

4) ترس از پرنده یا Ornithophobia

5) ترس از موش یا Musophobia

6) ترس از ماهی یا Ichthyophobia

7) ترس از سگ یا Cynophobia

8) ترس از سوسک یا Entomophobia

9) ترس از گربه یا Entomophobia

 

2.فوبیای محیط های طبیعی

در فوبیای محیط های طبیعی فرد مبتلا از پدیده‌های طبیعی می‌ترسد. شایع‌ترین این فوبیاها موارد زیر را در بر می‌گیرد.

 

- ترس از ارتفاعات یا Acrophobia

- ترس از طوفان و رعد و برق یا Astraphobia

- ترس از آب یا Aquaphobia

 

3.فوبیای خون،تزریق و جراحت

در فوبیای خون که تقریبا در 3 تا 4 درصد جمعیت روی می‌دهد، فرد از دیدن خون و یا هر فرایندی که منجر به دیدن خون شود مانند تزریق، عمل جراحی، جراحت و... می‌ترسد. در نوع شدید این فوبیا فرد از رفتن به مکان‌هایی که احتمال می‌دهد، در آنجا خون ببیند، مانند بیمارستان نیز پرهیز می‌کند. این افراد همواره تمایل دارند که قرص و شربت استفاده نمایند و برای درمان و بهبودی وضعیت خود از آمپول پرهیز می‌کنند.

 

4.فوبیای اعمال

در این فوبیا فرد از اعمال و کار مشخص میترسد.

 

 -ترس از بچه دار شدن

- ترس از رانندگی کردن یا Vehophobia

- ترس از پرواز یا Aerophobia

- ترس از زایمان 

- ترس از بودن در مکان های بسته مانند آسانسور یا Claustrophobia

- ترس از بودن در مکان های باز و شلوغ یا Agoraphobia 

- ترس از سخنرانی در جمع 

- ترس از موقعیت های اجتماعی

 

5.فوبیاهای فرعی

 

-ترس از حفره‌های نامتقارن یا Trypophobia

-ترس از مرگ یا Thanatophobia

-ترس از تنها بودن یا Monophobia

-ترس از تاریکی یا Nyctophobia

 

حال ببینیم که روش های درمانی برای فوبیا چه روش هایی است؟

 

فوبیاها، طبقه ای از اختلالات اضطرابی هستند که می‌توانند مشکلات عمده ای در زندگی شما ایجاد کنند و عملکرد زندگی تان را به طور جدی مختل کنند. درمان‌های روان شناختی مانند شناخت درمانی، حساسیت زدایی منظم، مواجهه درمانی و ریلکسیشن  و همچنین هیپنوتیزم یا دیگر روش‌های آرمیدگی در درمان فوبیا بسیار سودمند هستند. با دریافت مشاوره روانشناسی  از بهترین مشاورین ما می‌توانید بدون نگرانی از مورد قضاوت واقع شدن یا ترس عدم پذیرش، در مورد مشکل فوبیای خود صحبت کنید و توصیه‌های درمانی را دریافت کنید. توجه داشته باشید که فوبیاها می‌توانند عملکرد شما را در زمینه‌های مختلفی از جمله تحصیلی، شغلی و روابط بین فردی با مشکل مواجه کنند پس درمان و مداخله بهنگام از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در صورتی که تمای دارید درباره روش‌های مختلف درمان اطلاعات درستی کسب کنید و نسبت به مشکل خود و یا اطرافیانتان بهترین راهکارها و روش ها را انتخاب کنید می‌توانید از مشاوران ما در مرکز مشاوره روانشناسی یارا،هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری خدمات مشاوره دریافت نمایید. این مرکز با داشتن مشاورانی برجسته این امکان را برای شما فرآهم آورده است تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به درمان مشکلات خود از جمله فوبیاها و مشکلات اضطرابی بپردازید.

جست و جو