در مشاوره روانشناسی خانواده چه مشکلاتی را میتوانیم مطرح کنیم؟

در بسیاری از زمینه ها و مشکلات،مشاوره  خانواده میتواند بسیار کمک کننده باشد.بخصوص مسایلی که اگر از مشاور کمک گرفته نشود،پیچیدگی مسایل بیشتر شود.نمونه مسایلی که لازم به مداخله ی مشاوره خانواده است عبارت است از:

 

1.مشکلات ارتباطی با همسر

زندگی زناشویی دارای چالش‌ها و مشکلات زیادی است. ولی زمانی که به جای آرامش در کنار همسرتان، بیشتر دچار استرس و ناراحتی هستید؛ باید سریعا برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنید. بهبود رابطه زن و شوهر آن هم زمانی که حرمت‌ها بین آنها  از بین رفته و دعواها شدید شده‌اند، دیگر کار آسانی نخواهد بود. عدم آگاهی از مهارت  ارتباطی صحیح با همسر موجب سردی، بی علاقی و بی انگیزگی نسبت به یکدیگر، بی اعتنایی، عدم علاقه به گفتگو با همسر، بی میلی جنسی و... می‌گردد. تا جایی که نادیده گرفتن احساسات همسر در این دعواها، در طولانی مدت  باعث مشکلات بیشتر و سو استفاده های روحی میشود.

2.طلاق عاطفی زوجین

زمانی پیش می آید که رابطه ی زن و شوهر فقط مانند دو هم خانه تبدیل میشود و بین آن دو هیچگونه احساس عاطفی وجود ندارد.در این صورت که ما اصطلاحا میگوییم طلاق عاطفی صورت گرفته است،مشاوره ی روانشناسی خانواده بسیار ضروری است.در صورتی که اختاف بین زوجین پیش می آید باید سعی در حل آن و صحبت کردن کرد در غیر این صورت بروز ندادن احساسات عاطفی مثبت باعث سردی شده و ساخت این رابطه به مرور زمان سخت تر میشود.در اینجا بهتر است با بهترین روانشناس خانواده مشاوره انجام دهید.

 

3.رفتارهای منفی و بد یکی از زوجین

در زندگی‌های امروزی همه افراد در طول روز تنش‌ها، اضطراب و استرس‌های زیادی را متحمل می‌شوند. هر چقدر هم این تنش‌ها را برای مدتی در خود پنهان کنند، در نهایت در یک موقعیت این ناراحتی‌ها بروز پیدا می‌کنند. احساسات منفی مانند ناراحتی، احساس ناامیدی و ناامنی سبب بروز رفتارهای مضر و گاهی آسیب زا در زندگی مشترک می‌شود.

برخی از رفتارهای بد همسر ریشه در اختلالات شخصیت و ناشی از تربیت والدین اوست که در شخصیت او تثبیت شده است. یک فرد متخصص در زمینه خانواده به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند احساسات منفی خود را شناسایی کرده و نحوه برخورد با این احساسات را بیاموزند. مشاور با آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط با همسر و مهارت‌های همسر داری به شما کمک می‌کند تا خود به حل مشکلات موجود بپردازید و مهارت حل مسئله را نیز در شما تقویت می‌کند.

 

نکته:در مواقعی که در زندگی زناشویی به مشکلی برخوردیم و یا متوجه شدیم که پارتنر ما دچار مشکلات شخصیتی است،در این مواقع بهتر است به روانشناس خانواده وزوج درمانی مراجعه کنید و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید قبل از اینکه مشکلات بیشتر شده و حل آنها دشوارتر شود.

 

جست و جو