آیا ازدواج به دلیل تنهایی کار درستی است؟

ازدواج به خاطر فرار از تنها بودن و یا صرفاً بیرون آمدن از خانواده پدری و مستقل شدن در بسیاری از افراد جزو دلایل اصلی برای ازدواج است. اما هدف از ازدواج باید خود ازدواج باشد نه چیز دیگر؛ یعنی زوجیت، شریک یافتن، رشد و تکامل فردی و اجتماعی. فرد باید در وهله اول هدف خود را از ازدواج مشخص کند. بنابراین دلایل و انگیزه‌های ازدواج بسیار مهم هستند و باید آن‌ها را به خوبی بررسی کرد.  بسیاری از جوانان تنها برای فرار از تنهایی و تجربه زندگی مشترک، ازدواج کرده و  به معیارهای اصلی و اساسی در انتخاب همسر را توجهی نمیکنند. در چنین ازدواج‌هایی معمولا افراد در آینده دچار چالش‌ها و مشکلاتی می‌شوند. در ادامه به بررسی پیامدهای ازدواج به خاطر فرار از تنهایی و راه‌هایی برای حل آن می‌پردازیم. برای شناخت عمیق‌تر انگیزه‌های ازدواج می‌توانید از مشاوره قبل ازدواج نیز استفاده کنید. 

 

ازدواج به خاطر فرار از تنهایی

انگیزه‌های ازدواج باید عاقلانه و از روی منطق باشند و درباره آن باید فکر شده باشد.. بسیاری از دختران می‌ترسند تا آخر عمر خود تنها بمانند و یا دیگران آن‌ها را  مسخره کنند. زمانی که برای ترس از تنها ماندن و موارد مشابه این ازدواج می‌کنید، ملاک‌ها و معیارهای ازدواج شما برای انتخاب همسر کاهش می‌یابد. درنتیجه ممکن است انتخاب هایی انجام دهی که مناسب شما نیستند.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا با ازدواج تنهایی شما برطرف میشود؟ واضح‌تر اینکه آیا شخصی که چشم بسته و بدون درنظر گرفتن معیارهای عقلانی و درست با او ازدواج می‌کنید، تنهایی شما را پر می‌کند یا نه. بسیاری از پسران هم برای فرار از تنهایی‌هایی که در محیط خانواده دارند علاقه ی زیادی به ازدواج دارند. به همین دلیل ممکن است با دختری که هیچ شناختی از او ندارند و تنها با بهانه‌ی عشق ازدواج کنند. چنین ازدواج‌هایی چون بدون شناخت از طرف مقابل صورت می‌گیرد، عمدتا به جدایی می‌انجامد.

کلینیک روانشناسی یارا

 

 

شروع رابطه جدید بعد از شکست 

بسیاری افراد بعد از شکست در یک رابطه عاطفی، از ترس تنهایی خود سریع خود را وارد رابطه‌ای جدید می‌کنند. شروع یک رابطه جدید به خاطر ترس از تنها ماندن معمولاً بدون درک درست از واقعیت‌های زندگی صورت می‌گیرد و اینگونه افراد به دلی اختلال شخصیتی که دارند معمولا سریع رابطه ای را جایگزین میکنند. هرگز به خاطر اینکه از رابطه قبلی احساس کمبود و شکست می‌کنید وارد رابطه جدید نشوید. ممکن است تنهایی واقعا آزارنده باشد مخصوصا بعد از یک رابطه طولانی مدت، اما هرگز برای ترس تنهایی وارد رابطه ی جدیدی نشوید، زیرا باعث می‌شود رابطه جدید را تنها برای مراقبت از خود و بدون درنظر گرفتن طرف مقابل و اولویت‌های یک رابطه آغاز کنید و همینطور که ممکن است رابطه ای اشتباه با فردی اشتباه باشد و شما آسیب جدی تری ببینید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند ایجاد رابطه‌ای کوتاه مدت می‌تواند التیام دهنده باشد.

اما اگر در این رابطه هم دچار وابستگی شوید در واقع همان تجربه‌ی رابطه قبلی شکست خورده برایتان تکرار می‌شود. قبل از اینکه رابطه جدیدی را شروع کنید باید تمام تلاش خود را جهت بیرون آمدن از تمام جنب‌های رابطه قبلی بکنید و زخم‌های رابطه قبلی را التیام بخشید. به خودتان زمان بدهید تا با زخم هایی که از رابطه قبلی بوجود آمده است مقابه کرده و آنهارا التیام ببخشید. قبل از شروع رابطه‌ جدید مهم است که کاملا از احساس اندوه بیرون آمده باشید و خودتان را اول از همه دوست داشته باشید. سعی کنید دیدگاه خود را به مفهوم تنهایی عوض کنید؛ تنهایی رخداد فاجعه باری نیست و شما هم قرار نیست تا آخر عمر تنها بمانید.

 

انسان موجودی اجتماعی است که بر اساس ذاتش میل به دوست داشته شدن و بودن با دیگران دارد. اینکه کسی را داشته باشد که او را دوست بدارد و همواره همراه او باشد. اگر چنین باورهایی را در خود تقویت کنید و با صبر و حوصله دست به انتخاب بزنید مطمئنا موفق خواهید شد تا زندگی مشترک عاشقانه‌ای داشته باشید. ازدواج به خاطر فرار از تنهایی مشکلی از شما حل نمی‌کند.

افراد برای ازدواج انگیزه‌های مختلفی دارند که اگر این انگیزه‌ها صحیح نباشد، بر کیفیت زندگی زناشویی نیز تاثیرات بسیار منفی می‌گذارد. ازدواج به خاطر فرار از تنهایی یکی از انگیزه‌های نادرست است که می‌تواند مشکلات شما را افزایش دهد. اگر احساس تنهایی می‌کنید، بهتر است که قبل از هر اقدام عجولانه‌ای با یک روانشناس صحبت کنید تا به شما کمک کند که بر این احساس غلبه نمایید. همچنین روانشناس به شما کمک می‌کند تا با شناخت معیارهای اساسی خود، ازدواج موفقی داشته باشید. متخصصان مرکز مشاوره یارا در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 
 

جست و جو