مشکلات زوجین

اختلافات زناشویی و مشکلات زوجین بخش جدایی ناپذیر از یک زندگی مشترک هستند. هیچ زوجی را نمی‌توان یافت که بر سر تمامی مسائل با هم توافق داشته باشند. اختلاف نظر‌ها، دلخوری‌ها و حتی دعوا کردن بین زن و شوهر امری طبیعی محسوب می‌شود. مهم این است که زوج متوجه شوند چگونه اختلافات خود را حل و فصل کرده و به صورت سازگارانه از آن‌ها گذر کنند. بسیاری از زوجین را می‌بینیم که علیرغم علاقه به یکدیگر مهارت‌های لازم جهت حل مشکلاتشان را ندارند. افزایش آگاهی‌ها و یادگیری مهارت‌های مرتبط با حل مشکلات زوجین برای بالا بردن کیفیت روابط زناشویی و بهبود سبک زندگی آن‌ها مؤثر و لازم است.

 

 

طبق نظر بهرین روانشناس مشکل بیشتر زوجین این است که اگر طرف مقابل تغییر کند، زندگی آنها شادتر خواهد بود!

 مشکل این طرز تفکر این است که سهم خودمان را در مشکل نمی بینیم بطور مثال اگر طرف مقابلم سروگوشش می جنبد، شاید بخشی از آن به این دلیل است که من معتاد به کار هستم و وقت کمی برای او دارم، و یا اگر طرف مقابل علاقه ای به تماس تلفنی با من نشان نمیدهد شاید به این دلیل است که من عادت دارم پشت تلفن مدام از مشکلات روزمره گله و شکایت کنم.

این که ما بتوانیم سهم خودمان را در مشکلات ببینیم باعث می شود که انگشت اتهام را بی رحمانه به سمت طرف مقابل نگیریم و بتوانیم با حسن نیت به او نگاه کنیم. 

حسن نیت داشتن یعنی این باور که طرف مقابل اساسا آدم خوبی است که در پس رفتار ناخوشایندش نیازی ارضا نشده وجود دارد که هرچند با استفاده از روشی اشتباه، در پی برآوردن آن نیاز است.

جست و جو