چه انتظاراتی در زندگی زناشویی غیر منطقی هستند؟

انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی عامل خطری ست که به سرعت یک ازدواج را تا مرز جدایی و طلاق پیش میبرد. هر فردی از ازدواج انتظاراتی دارد و با دید خودش به زندگی مشترک نگاه می‌کند. برآورده ساختن یک سری انتظارات غیر منطقی که از جمله رایج‌ترین مشکلات و چالش های زندگی زناشویی به حساب می‌آیند، توسط همسر ممکن  نیست. بالا بودن سطح توقعات و انتظارات فرد، به مرور زمان باعث ایجاد احساس اضطراب، نا امیدی و افسردگی در شما می‌شود؛ از طرفی باعث ایجاد خشم و عصبانیت در همسرتان میشود و به پایه و اساس زندگی مشترک صدمه وارد میکند. مشاوره روانشناسی فرصتی مناسب برای بهبود بخشیدن به روابط زناشویی و حل تعارضات است و به شما کمک می‌کند تا با برطرف کردن سو تفاهم‌ها در مورد زندگی مشترک،انتظاراتی واقع بینانه از زندگی مشترک داشته  و آگاهی از نقش هر یک از زوجین در این مسیر پر چالش بتوانید به ازدواجی موفق دست یابید.

 

انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی

طبق تحقیقات مشاوره تخصصی قبل از ازدواج، هر فرد بر اساس خواسته‌ها، نیازها، انگیزه‌ها ‌و‌ انتظاراتی که در زندگی و برای ازدواج دارد، اقدام به ازدواج می‌کند. آرزوها و انتظارات غیر منطقی که به دور از واقعیت ها هستند، باعث می‌شود که در همان اوایل زندگی  مشترک،شوک زیادی به شما وارد شود چرا که گمان می‌کنید هیچ چیز آنطور که می‌خواستید نیست. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی می‌پردازیم.

 

 

 

 

1- رابطه ای که رضایت بخش است، هرگز تغییر نمی کند

افراد باگذر زمان به فرآیند رشد و تکامل خودشان ادامه می‌دهند، در نتیجه انگیزه‌ها، هدف‌ها، اولویت‌ها و خواسته‌ها و نیازهایشان نیز متناسب با آن، دچار دگرگونی و تغییراتی می‌شود. با توجه به اینکه افراد در هر دوره ی زمانی با بحران‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند، ارزیابی و یاد آوری مجدد گذشته، آرزوها و ناکامی‌ها باعث می‌شود که تغییراتی در روند زندگی خود ایجاد کنند. در نتیجه روابط زناشویی شان نیز دچار تغییراتی می‌شود.

دختر و پسری را در نظر بگیرید که پسر به دلیل ترفیع شغلی درگیر مسئولیت‌های کاری و مشغله‌های متوالی می‌شود؛ اما همسرش به این دلیل که کمتر او را می‌بیند، احساس دلتنگی می‌کند. مسلما در این شرایط مرد نمی‌تواند مثل قبل برای همسرش وقت و انرژی بگذارد یا ممکن است رابطه جنسی آنها در زمان بارداری کیفیت گذشته را نداشته باشد. پس همیشه باید برای تغییرات  درآینده آماده بود. مشکل اصلی و مهم اینجا این است که آینده را به طور واقع در نظر نگیرید و انتظاراتتان بر اساس گذشته تعیین شود. پس همیشه باید برای تغییرات آینده آماده بود.

 

2- همسرتان مسئول شادکامی شما ست

برخی از افراد به ازدواج به چشم یک عاملی برای رسیدن به آرامش و شادکامی نگاه می‌کنند و انتظار دارند تمام تفریحات و خوشی‌ها و کارهایی که آنها را انجام نداده اند، پس از ازدواج به آن دست یابند. طبق نظر متخصص مشاوره خانواده  این یکی از انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی ست که باعث می‌شود نه تنها فرد به شادی دست پیدا نکند؛ بلکه پس از برآورده نشدن آن، احساس نا امیدی و ناکامی فراوانی را تجربه می کند. این عقیده که همسرتان باید تمام خواسته‌ها و آرزوهای شما را برآروده کند، علاوه بر اینکه همسرتان را تحت فشارخیلی زیادی قرار می‌دهید در انتها منجر به کاهش کیفیت زندگی‌تان می‌شود؛ چرا که باعث احساس خشم و عصبانیت در هر دو طرف می‌گردد.

زوجین لازم است برای تجربه رابطه با نشاط در درجه اول به درک متقابل نسبت به نیازها و خواسته‌های یکدیگر دست پیدا کنند ودر تلاش باشند تا جایی که امکان دارند خواسته های یکدیگر را به جا بیاورند. با تشکر و قدردانی کردن از رفتارهای محبت آمیز و مهربانانه همسرتان نشان بدهید که به او توجه میکنید. در این صورت او نیز برای فراهم کردن موجبات شادی شما بیشتر تلاش خواهد کرد.

 

3- خوشبخت ماندن تا آخر عمر به همان شدت روز های اول عاشقی

 

عاشق شدن در واقع جنونی موقتی و گذرا است؛ چرا که وقتی از شدت عشق سر از پا نمی‌شناسید، چشم‌هایتان را روی عیب‌ها و نقص های طرف مقابل تان میبندید. به عبارتی همه چیز معشوق برای شما دوست داشتنی و خوب است و در هر صورت می‌خواهید که با او باشید. این پدیده دارای دلایل روان شناختی  و رواشناسی است. اکسی توسین، دوپامین و سروتونین (نوروترانسمیترهای شادی در مغز) در ادغام با هورمون‌های جنسی از جمله استروژن و تستوسترون موجب تحریک میل جنسی نسبت به طرف مقابل و سرمست شدن از عشق می‌شوند. اما این فعل و انفعالات پایدار نیستند وموقت اند و چیزی که باقی می‌ماند، زن و شوهری هستند که باید با واقعیات زندگی روزمره خود مواجه شوند. این دقیقا همان جایی است که سختی کاردر زندگی مشترک شروع می‌شود.

کاملا طبیعی است که بعد از گذشت دوران ماه عسل در بین زوجین اختلافاتی پیدا شود. شایدخیی از خصوصیات و ویژگی‌هایی که قبلا در نظرتان جذاب بود، اکنون برایتان عادی و معمولی شود یا حتی به عذاب روحتان تبدیل گردد. همین کارباعث  وجود آمدن تنش‌ها ودعواها و مشکلات  مکرر بین زوجین خواهد شد. اما خبر خوب این است که همه مشاجره‌ها صرفا مشکل ساز نخواهند بود و پیامدهای منفی نخواهند داشت. همین گفت‌وگوها هستند که به زن و مرد یاد می‌دهند که چگونه با هم رفتار کنند و به اختلافاتشان چگونه خاتمه بدهند. همچنین فرصت مناسبی است تا یاد بگیریند تا در هنگام عصبانیت چگونه همسرشان را آرام کنند.

جست و جو