اختلال وسواس چیست و چه تاثیری بر رابطه زناشویی و جنسی دارد ؟

اختلال وسواس فکری و عملی یکی از اختلالات روانی جدی میباشد که بعضی از مواقع با اختلال شخصیت وسواسی جبری ممکن است اشتباه گرفته  شود . اگر چه برخی از نشانه های آن ها با یکدیگر شباهت دارند ولی کنترل کردن یا تغییر دادن نشانه های اختلال وسواس فکری عملی  به مراتب دشوار تر میباشد. اشتغال فکری ، یا تصاویر و افکارهای غیرارادی و ناراحت کننده ، ناخواسته و تکرارشونده از مشخصه های اختلال وسواس فکری و عملی محسوب میشود .هنگامی که افکار وسواسی وجود داشته باشد،وسواس عملی نیز ایجاد میشود.انجام این اعمال ممکن است به طور موقت اضطراب ناشی از افکار را کاهش دهند.برای واضح تر شدن مطلب مثالی را برای شما در ادامه میزنیم:

 به عنوان مثال فرد وسواسی فکر می کند خانه اش هر لحظه ممکن است آتش بگیرد و قبل از ترک کردن خانه ، گاز و دیگر وسایل خانه را مرتبا چک می کند .

 

وسواس های فکری رایج چه چیزهایی هستند ؟ 

بعضی از وسواس های فکری نسبت به سایر رایج ترمی باشند . از جمله وسواس های فکری رایج مواردی مانند  تمیزی ، نظم ، نگرانی درباره ی میکروب ها و بیماری ، ترس از فاجعه و اتفاق ناگوار ، و عقاید یا سوالات مذهبی را در بر می گیرند . شمارش مکرر ، شستن مکرر دست ها و نظافت خود، چک کردن ، و دادن زحمت زیاد به خود جهت اجتناب از مواجهه با یک ماده یا موقعیت ترس آور از جمله ی اعمال وسواسی می باشند . 

 

 

 

 

وسواس فکری چه تاثیری بر زندگی زناشویی دارد ؟

کسانی که با فرد مبتلا به وسواس فکری و عملی در ارتباط هستند متوجه می شوند که باید پایبند به مقرراتی باشند که مبنای واقعی یا منطقی ندارند . ممکن است که باعث خشم آنها شود به دلیل اینکه وقت ، انرژی و پولی که صرف فعالیت ها وکارهای وسواسی همسر خود می کنند . علاوه بر این ، ممکن است در جایی احساس کنند که خودشان نیز به اینه اختلال مبتلا هستند. در مقابل ، در اکثر مواقع این آشفتگی های موجوددر بین روابط زناشویی میتواند به این اعمال شدت بیشتری ببخشد و حتی امکان دارد زوجین  به دلیل مشکلات پیش آمده به طلاق نیز فکر کنند . 

طبق نظر بهترین روانشناسی آنلاین بعضی از مواقع افراد از اینکه افکارشان غلط است آگاهی دارند . ولی با این حال افراد نمیتوانند جلوی این گونه افکاری را بگیرند .

اختلال وسواس فکری عملی با محتوای جنسی چیست ؟

طبق آمار مراکز مشاوره و روانشناسی تلفنی نشان می دهد که افکار و اعمال وسواسی جنسی رایج هستند و 25 درصد افراد مبتلا به این نوع  اختلال وسواس فکری و عملی را تحت تاثیرخود قرار میدهند . افکار وسواسی گونه می توانند موارد گوناگونی را در بر بگیرند ، برای مثال نگرانی راجع به این که آیا فرد هم جنسی خواه است یا خیر ، ترس بیش از اندازه راجع به ایدز وترس از ابتلا به سایر بیماری های مراقبتی ، نرانی از بی وفایی ، یا نگرانی راجع به باروری و حاملگی . افرادی که اختلال وسواس فکری و عملی از نوع جنسی را دارند گاهی اوقات به اشتباه دارای تمایل جنسی ناهشیار ، بحران هویت جنسی یا پارافیلیا تشخیص داده می شود . 

افکار وسواسی جنسی با تفکرات و خیال پردازی های جنسی تفاوت دارند ، خیال پردازی های جنسی به طور کلی برای افراد خوشایند و مطبوع میباشند ، آن ها باعث شرم یا گناه بی مورد و بی جا نمی شوند ، افکار وسواسی جنسی  نوعی از افکار نا خوشایند میباشند که فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی قصد ندارد آنها را بروز دهد و به اضافه ی اینکه ، آن ها معمولاباعث بر انگیختگی جنسی نخواهند شد . اینگونه افکار برای فرد ناخوشایند است و فرد میخواهد هرچه سریعتر ازآنها رهایی یابد. 

 

 

 

 

 

راهکار های جنسی در صورت وجود اختلال وسواس فکری عملی :

دریافت درمان از سوی مشاوران و روانشناسان درمانگاه روانشناسی از جمله مهم ترین راهکارها می باشد . ممکن است افراد کمی احساس خجالت و شرمندگی داشته باشند که امری طبیعی است. اگر که درمان بر روی افراد انجام نشود، وضعیت نا مطلوب تری به مرور زمان  ایجاد خواهد شد ، درمان شناختی رفتاری گزینه ی کنونی برای اختلال وسواس فکری و عملی می باشد . درمان ممکن است که دشوار و زمان بر باشد و برای این که رابطه درمانی تدوام داشته باشد ، همسر او تا حد ممکن باید در خصوص بیماری اطلاعات کسب کند . دادن توضیح  مکرر به فردی که وسواس دارد در مورد اینکه  باور هایش منطقی نیستند نمی تواندبه او کمک کند . به طور کلی ، فرد مبتلا به این اختلال نسبت به این موضوع آگاهی دارد اما باز هم مطابق معمول فکر  و عمل خواهد کرد . 

 

جست و جو