والدین کنترل گر چه ویژگی هایی دارند؟

والدین کنترل گر از جمله والدینی هستند که تعارض‌ها و چالش‌های زیادی را در مسیر تربیت فرزندان تجربه می‌کنند. درست است که هر پدر و مادری به خاطر علاقه،میخواهد از فرزند خود مراقبت کند ولی گاهی این رفتار بیش از حد و به صورت کنترل گری نمود پیدا میکند. اگر شما والدینی بیش از حد مراقب و کنترل‌گر باشید نه تنها فرندانتان را تحت فشار روحی و روانی قرار میدهید بلکه خودتان هم اذیت میشوید. اگر دچار این ویژگی هستید و یا خودتان والدینی کنترل‌گر دارید که نمی‌دانید چگونه باید با آن‌ها برخورد کنید،در ادامه ی این مقاله همراه ما باشید.

 

والدین کنترل گر چه ویژگی هایی دارند؟

شاید برای شما پیش آمده باشد که که فرزندانتان از کنترل‌گری شما اشاکی باشند و در حالی که خود شما اصلاً به این موضوع اعتقاد نداشته و توجهی نکرده باشید.  کنترل‌گر بودن تنها به این معنی نیست که فرزندانتان را محدود کنید. دخالت بی‌اندازه در کارهای شخصی فرزندان و یا اجازه ندادن برای دست‌یابی به استقلال هم نوعی از کنترل‌گری به حساب می آید.اگر شما این ویژگی ها را دارا باشید به این معناست که فردی کنترل گر هسید:

1.مدیریت بیش از حد روابط دوستانه فرزندان

درست است که یک سری از روابط دوستانه با افراد نا مناسب ،میتواند آسیب رسان باشد ولی در این شرایط مداخله خانواده باید به درستی صورت بگیرد تا نتیجه ی خوبی به همراه داشته باشد.مراقبت والدین نباید افراطی و بیش از حد باشد و باعث شود فرزندان مقاومت و لجبازی را پیش بگیرند.در مورد دوستان فرزندان خود به جای غیبت و بدگویی،سعی کنید در مورد کارها و رفتارهای آسیب رسان با فرزندتان صحبت کنید و نتیجه بهتری بگیرید.البته همیشه اوضاع به همین راحتی نیست و لازم است از روانشناس خانواده کمک بگیرید.

2.چک کردن مداوم

این موضوع که شما میخواهید از فرزندتان مراقبت کنید و همواره سلامت و پیشرفت اورا میخواهید درست است،اما تا زمانی که اطمینان خواهی شما موجب آسیب رساندن به فرزندان نشود.زمانی که شما بیش از حد از فرزندتان مراقبت میکنید و اورا دایما چک میکنید تا خطری اورا تهدید نکند،به طور ناخواسته این پیام را منتقل میکنید که:تو به اندازه ی کافی نمیتوانی از خودت مراقبت کنی.زمانی که شما مدام به فرزندتان  خطر رایادآوری میکنید ،این ذهنیت را در او به وجود می آورید که دنیا جای خطرناکی است وچیزی برای اعتماد وجود ندارد.برای مثال دچار شدن به انواع اختلالات اضطرابی نظیر اختلال اضطراب فراگیر می‌تواند ریشه در همین تصاویر و مراقبت‌های بیش از حد از طرف والدین داشته باشد.

 

با والدین کنترل گر چگونه باید رفتار کرد؟

زندگی با والدین کنترل‌گر فشار و اضطراب زیادی را برای فرزندان حتی در سنین بزرگسالی به همراه می‌آورد. در ادامه به چند راهکار اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید رابطه با والدین خود را بهبود ببخشید و از میزان کنترل‌گری آن‌ها بکاهید.:

1.در مورد احساسات خود با والدین خود صحبت کنید.

برای آنکه بتوانید گفت و گوی موفقیت‌آمیزی را  با والدین خود در این زمینه شکل دهید اولین قدم این است که زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید. برای شروع صحبت تلویزیون را خاموش کنید، تلفن همراه خود را کنار بگذارید و به طور کل هر عاملی که منجر به حواس پرتی می‌شود را به حداقل برسانید. انتخاب زمان مناسب بسیار اهمیت دارد. 

پس از انتخاب زمان و مکان مناسب سعی کنید بدون آنکه والدین خود را هدف قرار بدهید و آن‌ها را به خاطر رفتارهایشان سرزنش کنید در مورد احساسات خود صحبت کنید. برای مثال اگر والدینتان زمانی که بیرون از خانه هستید، بیش از حد شما را چک می‌کنند می‌توانید به آن‌ها بگویید هنگامی که آن‌ها هرچند دقیقه به شما تماس می‌گیرند چقدر احساس اضطراب می‌کنید. این باعث می‌شود که آن‌ها به تأثیر رفتارهایشان بیندیشند. این طرز صحبت کردن تأثیر بیشتری خواهد داشت تا اینکه بخواهید والدین را سرزنش کنید و دائماً از آن‌ها بپرسید چرا این رفتارها را انجام می‌دهند.

2- چرخه‌های معیوب ایجاد نکنید

هنگامی که والدینتان بسیار عصبانی یا نگران هستند گفت و گو را با آن‌ها ادامه ندهید. در این شرایط شما نیز بیشتر احتمال دارد که کنترل خود را از دست دهید و حرف‌هایی بزنید که آن‌ها را عصبانی‌تر و نگران‌تر کند. در نتیجه وارد چرخه معیوبی می‌شوید که بیرون آمدن از آن دشوار می‌شود. در این شرایط تلاش کنید تا بحث را با گفتن جملاتی نظیر اینکه در آینده نگرانی‌تان کم‌تر خواهد شد خاتمه دهید و بحث را به زمانی دیگر موکول کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جست و جو