فرزندان طلاق و مشکلات آنان

فرزندان طلاق اغلب با چالش‌های بسیاری در زندگی خود روبرو می‌شوند و به طور طبیعی والدین نیز در این زمینه نگرانی‌هایی را تجربه می‌کنند. جدایی زن و مرد تغییر بزرگی در زندگی آن‌هاست که آینده‌ی فرزندانشان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. طبق نظر بهترین مشاور کودک اینطور به نظر میرسد که فرزندان،قربانی تصمیمات والدین میشوند.  آگاهی از آسیب‌هایی که طلاق در پی دارد، به شما کمک می‌کند تا دست به عاقلانه ترین تصمیم بزنید و یا از فرزندتان در برابر آسیب‌های چنین مسئله‌ای محافظت کنید. والدینی که طلاق می‌گیرند لازم است تا به صورت جدی‌تر و اصولی‌تر برای تربیت فرزند خود وقت بگذارند و در گاهی از موارد لازم است به روانشناس کودک مراجعه کنند.

 

واضح است که طلاق پدیده‌ای آسیب زا برای کودکان می‌باشد. کودکانی که پدر و مادرشان از هم جدا می‌شوند، احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند و سازگاری با وضعیت جدید برایشان سخت خواهد بود. اما در مقابل کودکانی که در یک محیط پر تعارض بزرگ می‌شوند، شاهد دعواها و قهرهای پدر و مادر خود هستند و حتی ممکن است پیام رسان پدر و مادرشان در دوره‌های قهر به همدیگر باشند، با اضطراب‌های زیادی دست به گریبان می‌شوند.

مشکلات رفتاری فرزندان طلاق

کودکانی که پدر و مادرشان از هم جدا میشوند مشکلاتی میتوانند پیدا کنند:

1.پرخاشگری:کودکی که مدتی در معرض دعواهای والدینش بوده است،بعد از مدتی پرخاشگر میشود.

2.لجبازی:کودکان از دست پدر و مادر خود بر سر مشکلات و دعواهای یش آمده  خشمگین میشوند،خشم خود را به صورت نافرمانی و لجبازی از خود بروز میدهند.

3.انزوا:کودکان طلاق ممکن است مشکلات و ناراحتی خود را از این مسایل درون ریزی کنند و این خود باعث مشکلاتی از قبیل افسردگی و اضطراب میشود.

 

4.احساس گناه:بعضی از کودکان خود را مقصر مشکات پیش آمده میدانند و این باعث میشود احساس گناه کنند که این خود موجب بوجود آمدن مشکلاتی میشود.

 

چه کارهایی انجام دهیم که فرزندان آسیب کمتری ببینند؟

کودکان می‌توانند با فرایند طلاق سازگار شوند. اما برای این سازگاری نیاز به شرایطی دارند که والدین هر دو باید برای فراهم کردن آن بکوشند. برخی از نکات مهم در رابطه با ایمن کردن کودکان در برابر آسیب‌های طلاق را ذکر کرده‌ایم:

1.حفظ ارتباط کودک با پدر و مادر

پدر و مادر بعد از طلاق باید ارتباط موثر خود را با کودک خود حفظ کنند وکودک بداند که پدر و مادر هردو کنارش هستند و هر موقع که بخواهد دسترسی دارد.

2.پاسخی منطقی به سوالات فرزندان درباره طلاق بدهید

به سوالات فرزندتان در مورد جدایی جواب دهید. با جدایی شما ذهن آن‌ها پر از سوال می‌شود و ممکن است مدت‌ها آن‌ها را درگیر کند. لازم نیست تمامی حقیقت را به آن‌ها بگویید ولی حتما به سوالاتشان جواب دهید و با آن‌ها در مورد این مسئله گفتگو کنید. اگر علت جدایی اعتیاد به مواد مخدر یا خیانت یا هر مسئله دیگری است لزومی ندارد که آن را به کودک بگویید.

در آخر برای در اختیار داشتن راهکار های موثرتر و عاقلانه تر و نحوه ی برخورد با فرزندان در مسیر طلاق،بهتر است که از بهترین روانشناسان کودک و خانواده در این مسیر کمک بگیرید. 

 

 

 

 

 

 

جست و جو