اختلالات اضطرابی و حملات اضطرابی! | از علائم تا روش های درمان اضطراب

 

آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در ادامه ی مقاله نحوه تشخیص آن ، علائم و انواع مختلف اضطراب وجود دارد  و می توانید درمان  مورد نیاز خود را پیدا کنید.

 

اختلال اضطراب چیست؟ اضطراب یک واکنش طبیعی در برابر خطر است ، یک واکنش اتوماتیک جنگ یا پرواز بدن است که وقتی احساس خطر می کنید ، تحت فشار هستید یا با یک وضعیت چالش برانگیز مانند مصاحبه شغلی ، امتحان یا اولین قرار ملاقات روبرو هستید ، تحریک می شود. در حد اعتدال ، اضطراب لزوما چیز بدی نیست. این می تواند به شما کمک کند تا هوشیار و متمرکز باشید ، شما را به عمل ترغیب می کند و به شما برای حل مشکلات انگیزه می دهد. اما وقتی این اضطراب مداوم باشد، طاقت فرسا است . وقتی نگرانی و ترس در روابط و زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کند ، احتمالاً از مرز اضطراب طبیعی به مرز یک اختلال اضطرابی عبور کرده اید.

اضطراب

 

 

 

تفاوت نوع درمان اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی تفاوت قابل توجهی دارند ، بنابراین درمان باید متناسب با علائم و تشخیص های خاص شما باشد. به عنوان مثال اگر مبتلا به وسواس فکری عملی باشید ، درمان شما با شخصی که برای حملات اضطراب به کمک نیاز دارد متفاوت خواهد بود. طول دوره درمان نیز به نوع و شدت اختلال اضطراب شما بستگی دارد. با این حال ، بسیاری از درمان های اضطرابی نسبتاً کوتاه مدت هستند. طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان روانشناسی، بسیاری از افراد طی 8 تا 10 جلسه درمانی به طور قابل توجهی بهبود می یابند. در حالی که از انواع مختلفی از درمان برای درمان اضطراب استفاده می شود ، روشهای اصلی درمان شناختی رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی است. هر اضطراب درمانی ممکن است به تنهایی استفاده شود ، یا با انواع دیگر درمان همراه باشد. اضطراب درمانی ممکن است به صورت جداگانه انجام شود یا در گروهی از افراد با مشکلات اضطرابی مشابه انجام شود. اما هدف یکسان است: کاهش اضطراب ، آرامش ذهن و غلبه بر ترس.

 

درمان شناختی رفتاری (CBT) برای اضطراب درمان رفتاری شناختی (CBT) پرکاربردترین روش درمانی برای اختلالات اضطرابی است. طبق نظر بهترین روانشناس تهران ، این بیماری در درمان اختلال وحشت ، هراس ، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب تعمیم یافته ، از جمله بسیاری دیگر از موارد ، اثر بخش است. CBT به الگوها و تحریف های منفی در نوع نگاه ما به جهان و خود می پردازد. همانطور که از نامش پیداست ، این شامل دو جز اصلی است:

 

شناخت درمانی بررسی می کند که چگونه افکار منفی یا شناختها در اضطراب نقش دارند. رفتار درمانی نحوه رفتار و واکنش شما را در شرایطی که باعث اضطراب می شود ، بررسی می کند. پیش فرض اساسی CBT این است که افکار ما - نه رویدادهای خارجی - بر احساس ما تأثیر می گذارند. به عبارت دیگر ، این وضعیت شما نیست که احساس شما را تعیین می کند ، بلکه درک شما از وضعیت است. به عنوان مثال ، تصور کنید که شما به تازگی به یک مهمانی بزرگ دعوت شده اید. سه روش مختلف تفکر درباره دعوت ، و اینکه چگونه این افکار بر احساسات شما تأثیر می گذارد را در نظر بگیرید.

همانطور که می بینید ، یک رویداد مشابه می تواند احساسات کاملاً متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد کند. همه اینها به انتظارات ، نگرش ها و اعتقادات فردی ما بستگی دارد.

برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ، طرز تفکر منفی احساسات منفی اضطراب و ترس را تقویت می کند. هدف از شناخت درمانی رفتاری اضطراب شناسایی و اصلاح این افکار و باورهای منفی است. ایده این است که اگر طرز فکر خود را تغییر دهید ، می توانید احساس خود را نیز تغییر دهید.

 

تفکر در CBT برای اضطراب چالش برانگیز است
چالش اندیشه - به عنوان بازسازی شناختی نیز شناخته می شود - فرایندی است که در آن شما الگوهای تفکر منفی را که به اضطراب شما کمک می کنند به چالش می کشید و افکار مثبت تر و واقع گرایانه را جایگزین آنها می کنید. این شامل سه مرحله است:

 

  1. افکار منفی خود را شناسایی کنید. با اختلالات اضطرابی ، موقعیت ها خطرناک تر از حالت واقعی درک می شوند. به عنوان مثال ، برای کسی که مبتلا به میکروب هراسی است ، دست دادن دست دیگری می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگرچه ممکن است به راحتی ببینید که این یک ترس غیر منطقی است ، اما شناسایی افکار غیر منطقی و ترسناک خود بسیار دشوار است.
  2. یک راهکار این است که از خود بپرسید وقتی شروع به اضطراب کردید به چه فکر می کردید؟ درمانگر شما در این مرحله به شما کمک می کند. افکار منفی خود را به چالش بکشید. در مرحله دوم ، درمانگر شما به شما می آموزد که چگونه افکار تحریک کننده اضطراب خود را ارزیابی کنید. این شامل زیر سوال بردن شواهد افکار ترسناک شما ، تجزیه و تحلیل باورهای غیر مفید و آزمایش واقعیت پیش بینی های منفی است. استراتژی های به چالش کشیدن افکار منفی شامل انجام آزمایشات ، سنجش جوانب مثبت و منفی نگرانی یا اجتناب از چیزی که از آن می ترسید و تعیین احتمالات واقع بینانه آنچه که مضطرب هستید ، می باشد.
  3. جایگزینی افکار منفی با افکار واقع بینانه. هنگامی که پیش بینی های غیر منطقی و اعوجاج های منفی را در افکار اضطراب آور خود شناسایی کردید ، می توانید افکار جدیدی را که دقیق تر و مثبت تر هستند جایگزین کنید. درمانگر شما همچنین ممکن است به شما کمک کند تا اظهارات واقع بینانه و آرام بخشی را که می توانید با خود بگویید هنگام مواجهه یا پیش بینی وضعیتی که به طور معمول سطح اضطراب شما را به اوج می رساند ، بیان کنید.

 

قرار گرفتن در معرض اضطراب اضطراب احساس خوشایندی نیست ، بنابراین طبیعی است که اگر می توانید از آن دوری کنید. یکی از راه هایی که افراد برای این کار انجام می دهند ، پاک کردن موقعیت هایی است که آنها را مضطرب می کند. اگر ترس از ارتفاع دارید ، ممکن است برای جلوگیری از عبور از یک پل بلند ، سه ساعت از مسیر خود دور شوید. یا اگر احتمال سخنرانی در معده شما را گره می زند ، ممکن است برای جلوگیری از دادن نان تست از عروسی بهترین دوست خود صرف نظر کنید. گذشته از عامل ناراحتی ، مسئله اجتناب از ترس این است که هرگز فرصتی برای غلبه بر آنها ندارید. در واقع ، اجتناب از ترس های شما اغلب باعث قویتر شدن آنها می شود.

قرار گرفتن در معرض نور ، همانطور که از نامش پیداست ، شما را در معرض موقعیت ها یا اشیایی قرار می دهد که می ترسید. ایده این است که از طریق قرار گرفتن در معرض مکرر ، شما احساس افزایش کنترل وضعیت را احساس می کنید و اضطراب شما کاهش می یابد. قرار گرفتن در معرض به یکی از دو روش انجام می شود:

  1. ممکن است درمانگر از شما بخواهد وضعیت ترسناک را تصور کنید یا اینکه در زندگی واقعی با آن روبرو شوید. مواجهه درمانی ممکن است به تنهایی استفاده شود ، یا ممکن است به عنوان بخشی از درمان شناختی درمانی انجام شود.
  2. حساسیت زدایی سیستماتیک به جای اینکه بلافاصله با بزرگترین ترس خود روبرو شوید ، که می تواند آسیب زا باشد ، درمان مواجهه معمولاً با شرایطی شروع می شود که فقط خفیف تهدید کننده باشد و از آنجا نتیجه می گیرد. به این رویکرد گام به گام حساسیت زدایی سیستماتیک گفته می شود. حساسیت زدایی سیستماتیک به شما امکان می دهد ترس خود را به تدریج به چالش بکشید ، اعتماد به نفس ایجاد کنید و مهارت های کنترل وحشت را به دست آورید.

 

منبع:www.helpguide.org

جست و جو