اختلال دوقطبی در نوجوانان | از علائم

اختلال دو قطبی در نوجوانان

اختلال دو قطبی

یک بیماری روانی است که باعث تغییرات شدید در خلق و خو ، رفتار ، توجه و سطح انرژی می شود. این تغییرات می تواند منجر به یک مرحله بالا شود ، که به عنوان یک دوره جنون شناخته می شود ، یا یک مرحله  پایین ، که به عنوان یک دوره افسردگی شناخته می شود. علائم اختلال دو قطبی معمولاً در اوایل بزرگسالی ، حدوداً در سن 25 سالگی ظاهر می شوند ، اما علائم می توانند در دوران کودکی یا نوجوانی نیز بروز کنند.

از آنجا که نوجوانان در همه زمینه های زندگی ، از جمله مغز و بدنشان ، تغییراتی را تجربه می کنند ، شناختن اینکه آیا تغییر در خلق و خوی یک آداب معمول عبور است یا نشانه ای از موضوع نگران کننده ، دشوار است. اگر هر یک از والدین بیماری روانی را تجربه کرده باشند ، یا اگر نوجوانی که در زندگی خود ضربه روحی یا فشار روانی شدیدی را تجربه کرده است ، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای اختلال خلقی باشد. موارد زیر نشانه هایی از خلق و خوی است که ممکن است وجود اختلال دو قطبی را نشان دهد:

اختلال دو قطبی

علائم قسمت شیدایی:

• خلق و خوی بالا یا تحریک پذیر
  • افزایش انرژی
  • احمقانه عمل می کند به روشی غیر معمول
  • سریع عصبانی یا تحریک پذیر می شود
  • رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد یا هرزگی جنسی
  • مشکل در تمرکز
  • نیاز به خواب کمتری
  • سریع صحبت کردن و تغییر مکرر مباحث
  • احساس عزت نفس زیاد

علائم قسمت افسردگی:

• روحیه افسرده یا تحریک پذیر
  • کاهش لذت در فعالیت های مورد علاقه
  • تغییر در غذا خوردن
  • تغییرات در خواب
  • کمبود انرژی
  • شکایت از سردرد یا معده درد
  • فکر کردن در مورد مرگ یا خودکشی

مردم اغلب افسردگی را با غم و اندوه و شیدایی را با خلق و خوی بالا مرتبط می دانند. با این حال ، گاهی اوقات ، کودکان و نوجوانان هنگام افسردگی یا شیدایی روحیه ای تحریک پذیر از خود بروز می دهند . لازم است در صورت داشتن هرگونه نگرانی با پزشک متخصص اطفال کودک یا متخصص روانشناسی کودک صحبت کنید.

علائم ممکن است به سایر موارد از جمله اختلال بیش فعالی با کمبود توجه ، افسردگی اساسی ، مصرف مواد یا سایر بیماری های جسمی مرتبط باشد. از آنجا که علائم می توانند در زندگی در خانه ، زندگی در مدرسه و سایر روابط بسیار مخل باشند ، درمان زودرس برای کمک به نوجوان شما در یافتن روال سالم و پایدار برای مدیریت علائم مهم است. درمان زودرس همچنین می تواند خطر استفاده از مواد یا رفتارهای خودکشی در افراد مبتلا را کاهش دهد. گزینه های درمان درمان نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی معمولاً شامل ترکیبی از دارو و رواندرمانی است. دارو ممکن است شامل ترکیبی از داروها باشد که می تواند شامل داروهای ضد افسردگی ، تثبیت کننده های خلقی ، داروهای ضد روان پریشی و  یا داروهای ضد اضطراب باشد. صبور باشید ، زیرا ممکن است  طول بکشد تا نوجوان شما داروی مناسب را با کمترین عوارض پیدا کند. از آنجا که خطر افکار خودکشی در جوانان که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند افزایش یافته است ، در صورت تجربه این تفکر ، نوجوان خود را تشویق کنید تا با شما ، مشاور روانشاس آنها را در میان بگذارد . رواندرمانی می تواند قسمت مهمی از درمان اختلال دو قطبی باشد. برای رسیدن به یک بزرگسالی موفق ، نوجوان شما باید یاد بگیرد که چگونه با علائم کنار بیاید ، داروهایش را مدیریت کند ، عادت های سالم پیدا کند و خطرات سو مصرف مواد و سایر رفتارها را کنترل کند. رواندرمانی و مشاوره همچنین می تواند به یک نوجوان کمک کند تا تفکر منفی را به چالش بکشد ،اورا برای داشتن عزت نفس بالاتر را تشویق کند و همچنین به راحتی مکانی امن برای احساس شنیدن و بیان نگرانی های خود فراهم کند.

چگونه می توانم از نوجوان خود حمایت کنم؟

حمایت و بازخورد والدین می تواند به متخصصان در ارزیابی اثربخشی مداخلات دارویی و درمانی کمک کند. به کودک خود کمک کنید تا از نظر روحی و روانی علائمی را که باید در قرار بعدی خود گزارش دهند ، ثبت کند. آنها را تشویق کنید تا از خلاقیت و خودشناسی خود برای تولید استراتژی هایی برای مدیریت موثر علائم استفاده کنند. همچنین ، مراقبت از خود را فراموش نکنید. گروه های حمایت از همسالان ، مشاوره فردی و مشاوره خانواده می تواند برای والدین نوجوانان مبتلا به بیماری روانی مفید باشد. هرچه اضطراب کمتری داشته باشید ، کودک احساس قدرت می کند تا مسئولیت سلامت روحی و جسمی خود را به عهده بگیرد. اختلال دو قطبی قابل درمان و کنترل است.

کلینیک روانشناسی یارا

جست و جو