ترس از تاریکی در کودکان | روش های درمان آن چیست؟

آیا کودک شما ترس از تاریکی دارد؟ شما چه اطلاعاتی در این باره دارید؟

یکی از رایج ترین فوبیاها در کودکان ترس از تاریکی است و می‌تواند به میزان اندکی در دوره‌ای از رشد اتفاق بیفتد و بعد از مدتی از بین برود. گاهی هم می‌تواند بیش از حد طبیعی شده و دردسرها و مشکلات بسیاری را برای خانواده بوجود بیاورد.در نتیجه این نوع ترس می‌تواند زمینه ساز اختلالات اضطرابی و استرس در کودکان شود که باعث شود کودک شما به سایر فوبیاها مبتلا گردد. والدین باید از یک متخصص روانشناسی کودک کمک بگیرند تا بتوانند به فرزندشان کمک کنند با سهولت بیشتری با این مسئله کنار بیاید. با مراجعه به مشاوره کودک نیز می‌تواند تأثیر بسیاری در درمان ترس از تاریکی کودکتان داشته باشد. 

 

 

مشاوره کودک

 

 

 

ترس از تاریکی در کودکان

یک سری از کودکان در هنگام دوره ی رشد خود ،زمانی که تنها بمانند مخصوصا موقع خواب دچار ترس و وحشت میشوند . اگر این ترس  بسیار شدید و افراطی باشد به این ترس فوبیای تاریکی گفته می‌شود. ترس از تاریکی معمولاً در رده ی سنی 2 تا 6 سالگی پدید می‌آید و پس از آن به تدریج کم شده و  تقریبا از بین می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقالات   فوبیا  مراجعه کنید.

 

درمان ترس از تاریکی در کودکان | شناسایی دلایل ترس

در کودکان ترس از تاریکی به دلایل مختلفی رخ میدهد. نوع طرز فکر کودک، محیط هیجانی خانواده و نحوه رفتار و برخورد تعامل والدین با فرزند  خوداز عوامل موثر در این مشکل هستند. شما با شناختن این علائم،به خود کمک خواهید کرد تا با رفع آن‌ها در جهت بهبود ترس از تاریکی فرزندتان قدم بردارید. 

 

ترس از تاریکی به دلیل تخیل بالا در کودکان

ذهن و تفکر کودکان به خصوص در سنین پیش دبستانی و سنین پایین هنوز در مرحله‌ای است که  چارچوب منطقی و عینی در آن به طور کامل تشکیل نشده است و از تخیل بالایی برخوردار است. کودکان در این سنین تصوراتی  در ذهن خود دارند که لزوماً درست و براساس واقعیت نیست، مثل تصورات ذهنی از وجود هیولاها و غول‌ها. دیدن فیلم‌ها، کارتون‌ها و شنیدن داستان‌ها تأثیر زیادی بر ذهن کودکان می گذارد و در پدید آمدن این تصورات نقش مهمی دارند. هنگام شب زمینه فکر کردن به این خیالات بیشتر مهیا میشود و به همین خاطر آن‌ها ممکن است در تاریکی و شب ترس زیادی را تجربه کنند. این ترس‌ها زمینه را برای بروز کابوس‌های مکرر شبانه نیز فراهم می‌کند. 

 

ارتباط تنش در خانواده و ترس از تاریکی کودکان

کودکان تحمل بسیار کمی برای تحمل فشار استرس و اضطراب را دارند. استرس زیاد آن‌ها را در برابر انواع بیماری‌های جسمانی آسیب‌پذیر تر میکند و احتمال بروز اختلالات روحی به خصوص اختلالات اضطرابی را بیشتر میکند. در نتیجه وجود تنش در خانواده ازجمله دعوای والدین یا بدرفتاری با کودک می‌تواند زمینه ساز شکل‌گیری انواع ترس‌های افراطی شود که ترس از تاریکی شایع‌ترین آن‌ها است. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد استرس در کودکان کلیک کنید. 


 

راهکارهایی برای درمان ترس از تاریکی کودکان 

در اینجا به برخی از راهکارهایی که والدین می‌توانند برای درمان فوبیای تاریکی در کودکان بگیرند، اشاره می‌کنیم.

 

رهایی از ترس از تاریکی با اطمینان دادن به کودکان

والدین می‌تواند مدتی را در کنار کودک باشد، او را آرام کرده و به او اطمینان دهد که هر وقت لازم باشد حضور دارد و آنجا هستند و از او حمایت می‌کند. همچنین والدین می‌توانند چراغ اتاق را برای مدتی روشن نگه داشته، جاهای مختلف اتاق را به کودک نشان دهند و اطمینان بخشند که دلیلی برای ترسیدن نیست. برای فرزندتان توضیح دهید که نور تأثیری بر حضور اشیا نمی‌گذارد.

 

ترس از تاریکی کودکان و استفاده از یک وسیله ایمنی بخش

برای درمان ترس از تاریکی کودکان می‌توانید از یک وسیله که برای آنان آرام بخش است و برای کودک خاص است مثل پتوی خاص، عروسک خاص یا غیره استفاده کرد که کودک موقع خواب با آن آرام‌تر شود و احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

 

ترس از تاریکی کودکان | مشاوره با متخصص

ترس از تاریکی کودک تا یک اندازه ای طبیعی بوده، می‌تواند موقتی باشد و با راهکارها و راه حل های ساده حل شود. اما گاهی این ترس بیش از حد معمول و افراطی  می‌شود، بیشتر ادامه پیدا میکند و  کودک و خانواده  را دچار مشکل   می‌کند. در این موارد بهتر است حتماً با یک متخصص در این زمینه مثل روانشناس بالینی کودک مشورت کرده تا او برای مداخله و درمان حرفه‌ای اقدام کند.

جست و جو