مشاوره روانشناسی چه تفاوتی با مشاوره روانپزشکی دارد ؟

بسیاری از افرادی که به یک  مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه می کنند هنوز از تفاوت بین مشاوره روانشناسی و مشاوره روانپزشکی آگاهی ندارند و تصور میکنند آنها مثل هم هستند.وجود  این تفکرات اشتباه و نادرست باعث می شود تا این افراد ماه ها و حتی گاها سالها  در مسیر درمانی اشتباهی قرار داشته باشند و احساس کنند که درمان نشده اند و فایده ای برایشان نداشته است. با وجود آن که دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک کارشان در تعامل با یکدیگر است و باهم همکاری نزدیکی دارند، در بعضی از مواقع برای مشکلاتی که افراد در زندگی با آن روبرو میشوند درمان دارویی لازم نیست وتنها با مشاوره روانشناسی مشکل آنها برطرف میگردد . هنگام مراجعه شما به یک کینیک روانشناسی ابتدا به شما توصیه میکنند که با یک روانشناس خوب مشاوره انجام داده و چنانچه دکتر روانشناس تشخیص بر استفاده از دارو درمانی داد سپس شما را ارجاع به روانپزشک داده  و در راستای همدیگر هم مشاوره و هم دارو درمانی خواهید شد. در این مطلب سعی می کنیم تا نمونه هایی از کاربرد روانشناس و روانپزشکی را ارائه دهیم.

 

 

 

 

-        مشاوره خانواده : یکی ازمهمترین دلایلی که افراد به  یک کلینیک روانشناسی مراجعه می کنند وجود مشکلات خانوادگی است که زیر شاخه های فراوان و گسترده ای دارد . گاهی افراد برای حل بحران ها و مشکلات  خانوادگی  خود نیاز به کمک بهترین مشاور خانواده را دارند که ممکن است جلسات به صورت گروهی نیز انجام گیرد . در جلسات مشاوره  گروهی ، پدر، مادر و فرزندان همگی با هم شرکت دارند و روانشناس خانواده سعی می کند تا سطح جلسه را در حد آگاهی همه افراد نگه داشته و با برسی مشکلات همه ی اعضا به خانواده کمک کند تا جایگاه درست  خودشان را در سطح خانواده  خود تشخیص داده ومسوولیت هایی که بر گردنشان است را به نحو احسن انجام دهند.

 

-        مشاوره طلاق : در دنیای امروز که مشکلات فراوانی در سر راه افراد قرار دارد و آمار طلاق رو به افزایش است،افرادی که به مراجع قانونی برای طلاق مراجعه میکنند و انهایی که میخواهند برای طلاق تصمیم بگیرند،باید به یک کلینیک روانناسی برای مشاوره طلاق مراجعه کنند . مشاور طلاق یارا با بررسی هایی که انجام می دهد  در ابتدا تلاش می کند به زوجین کمک کند تا با یکدیگر مشکلاتشان را حل کرده و فرصتی دیگر برای زندگی خود داشته باشند و اگر تنها راه مناسب و درست برای آنها طلاق باشد ،مشاور طلاق کمک میکند تا با کمترین آسیب این اتفاق صورت بگیرد.

 

-        مشاوره خیانت: یکی دیگر از مواردی که کمک یک دکتر روانشناس در آن بسیار کارآمد و موثر می باشد مواقعی است که مسئله خیانت یکی از زوجین مطرح باشد، بررسی دلایل اصلی خیانت و درمان آسیب هایی که خیانت به افراد وارد میکند و یافتن راه حل مناسب برای حل مشکات آن از وظایف روانشناس است.یکی از شایع ترین و بیشترین دلایل خیانت ، نداشتن رضایت از رابطه جنسی در زندگی زناشویی  آنها می باشد . روانشناس خیانت یارا ، مشاوره سکس تراپی را در اینگونه موارد به افراد پیشنهاد می دهد تا راهی برای ادامه زندگی مشترک خود پیدا کرده و با کمک روانشناس سکس تراپی به درمان تخصصی مشکلاتشان که باعث این امر شده بپردازند .

 

 

-        مشاوره ازدواج

هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب فرد مناسب است. این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره قبل از ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیرانه دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج زمانی معین می‌شود که توجه داشته باشیم انسان‌ها از یکدیگر شناخت کافی و لازم را ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک روانشناس خوب نیاز دارید.

اما استفاده از مشاوره پیش از ازدواج و روانشناس ازدواج در تشکیل زندگی مشترک و آگاهی از مسائلی که افراد در طول زندگی مشترک با آن رو به رو می شوند بسیار پر کاربرد می باشد . در بهترین کلینیک های مشاوره ، یک روانشناس پیش از ازدواج از افراد  تست های روانشناسی از میگیرد که ویژگی های شخصیتی آنها در آن نمودار می گردد .اگر فرد دچار اختلال شخصیتی خاصی نیز باشد در این تست ها آن را نشان داده شده و روانشناس ازدواج خوب استفاده از جلساترواندرمانی را برای افراد تجویز می نماید .

 

 

-        مشاوره کودک : یکی از مهمترین بخش هایی که در یک کلینیک روانشناسی وجود دارد بخش مشاوره کودک میباشد . در بهترین مراکز مشاوره تهران از بهترین مشاوران و روانشناسان کودک برای آموزش نحوه ی فرزند پروری صحیح و رفع اختلالات رفتاری در کودکان استفاده می شود . بازی درمانی و رفتار درمانی یونگ معمولا مورد توجه بسیاری از متخصصین کودک می باشد  و برای کودکان کوچک بسیار موثر است. 

در بسیاری از موارد  متخصص روانشناس کودک ترجیح می دهد تا از درمان نوروفیدبک به جای درمان دارویی استفاده نماید زیرا که درمان با نوروفیدبک هیچگونه از عوارض دارودرمانی را ندارد  . از شایع ترین اختلالاتی که در کودکان نیاز به مراجعه نزد یک مشاور کودک دارد می تواند به موارد زیر اشاره نمود :

اختلال بیش فعالی

مشکلات حافظه

افسردگی

اختلال یادگیری

جست و جو