در هنگام شکست عاطفی چه کارهایی باید انجام داد؟

شکست عاطفی یکی از چالش های بسیار دردناک و ناراحت کننده در زندگی است که به تجربه انواع هیجانات منفی منجر می‌شود. از دست دادن فردی که با او رابطه عاطفی  و احساسی نزدیک داشته‌اید به احتمال یاد باعث ایجاد نوعی فرایند سوگ در شما میشود که در طی آن شما افسردگی و خشم را تجربه خواهید کرد. برای رهایی از این وضعیت لازم است که به خود زمان دهید و اجازه دهید تا هیجاناتتان به طور سالم تجربه شده و در نهایت فروکش کنند. عبور کردن از شکست عاطفی  در رابطه همیشه و برای همه افراد آسان نیست و در برخی موارد به مداخلات حرفه‌ای نیاز دارد. در ادامه توصیه های بیشتری در این باره میکنیم.

 

 

توصیه‌هایی برای عبور از شکست عاطفی

عبور کردن از شکست عاطفی همیشه کار آسانی نیست. بسیاری از افرادی که یک شکست در رابطه را تجربه میکنند نمیتوانند به راحتی از دل آن بیرون بیایند و دل بکنند. برای اینکه شکست عاطفی منجر به وضعیت مزمن و ناخوشایندی نشود توجه به توصیه‌های زیر می‌تواند کمک کننده باشد.

 

1- برای عبور از شکست عاطفی احساسات خود را بپذیرید

اولین قدم برای عبور از شکست عاطفی این است که از سرکوب احساساتتان دست بردارید و صادقانه با آنچه در قلبتان می‌گذرد روبه‌رو شوید. آنرا بپذیرید و بدانید که جزیی از زندگی است . هرچه قدر بیشتر این احساسات خود را سرکوب کنید پیامدهای بیشتری روی زندگی شما میگذارد. همین که بپذیرید حق دارید ناراحت و غمگین باشید به شما کمک می‌کند تا به درک بهتری از خود دست یابید و راحت‌تر با این جریان کنار بیایید.

 

2- تنهایی را تحمل کنید

زمانی که شما با شکست عاطفی در رابطه مواجه می‌شوید از نظر روانی بسیار آسیب‌پذیرتر هستید. ناتوانی در تحمل تنهایی، احساس نیاز به بودن در یک رابطه صمیمانه و تجربه احساسات آزار دهنده و ناراحت کننده همه از جمله عواملی هستند که می‌توانند شما را به سمت روابط غلط هدایت کند. این مسئله را در نظر بگیرید که پس از شکست عاطفی به چیزی حدود 6 ماه زمان نیاز دارید تا از هیجانات منفی اولیه فاصله بگیرید. در این بازه ی زمانی بهتر است وارد رابطه ی جدیدی نشوید . بیشتر مرکز خود را روی خود و زندگی شخصی و پیشرفت خود بگذارید.

 

3- در هیجانات منفی غرق نشوید 

همان طور که قبل تر گفتیم افراد برای اینکه با موفقیت بحران مرتبط با شکست عاطفی را پشت سر بگذارند به تجربه هیجانات منفی خود نیاز دارند و نباید آن‌ها را سرکوب کنند اما این مسئله روی دیگری نیز دارد و آن هم این است که سعی کنید در احساسات منفی و افکار خود غرق نشوید. گاهی اوقات افراد آن چنان به حضور اندوه در زندگی روزمره خود پر و بال می‌دهند که این هیجان به طور مخربی در جای جای زندگی آن‌ها نفوذ کرده و باعث می‌شود که فرد به طور گریزناپذیری به سمت افسردگی پیش برود.

در این موقعیت آنچه به تعادل یافتن روحیه شما کمک می‌کند یادگیری مهارت مدیریت هیجان و اجتناب از پرداختن به راه حل‌های هیجان محور زودگذر است. منظور از راه حل‌های هیجان مدار و زودگذر رفتارهای مخربی است که افراد برای کاهش هیجانات منفی و تجربه لحظه ای و ناپایدار لذت انجام می‌دهند. از جمله این رفتارهای مخرب می‌توان به مصرف سیگار و الکل اشاره کرد. اگر احساس می‌کنید که در پی شکست عاطفی عملکرد روزمره خود را از دست داده‌اید و در بیشتر اوقات روز احساس غمگینی یا عدم لذت بردن دارید مراجعه به یک روانشناس خوب می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر چرخه سوگ خود را پشت سر بگذارید و در جریان جلسات رواندرمانی روش‌های سالم کنار آمدن با احساسات منفی را یاد بگیرید.

 

4- حمایت اجتماعی پیرامون خود را تقویت نمایید

زمانی که یک رابطه صمیمانه به پایان می‌رسد شما بیش از هر زمانی به حضور و حمایت اطرافیان خود احتیاج پیدا می‌کنید. شاید در ظاهر تمایل داشته باشید که تنها باشید و از بودن در کنار دیگران لذت نبرید اما حضور مؤثر و مثبت افرادی نظیر خانواده یا دوستان صمیمی در این شرایط تا حد زیادی به تقویت روحیه شما کمک می‌کند. در نتیجه تلاش کنید تا روابط  خود را با افراد مهم زندگیتان تقویت کرده و بیشتر در کنار آن‌ها بمانید. اگر احساس می‌کنید حمایت اجتماعی بسیار کمی ‌دارید و اطرافیانتان نمی‌توانند گوش شنوایی برای شما باشند از طریق ارتباط گرفتن با یک درمانگر تلاش کنید تا خودتان این جمایت اجتماعی را بسازید. 

 

5- از خدمات حرفه‌ای استفاده کنید

طبق گفته ی روانشناس خوب مراجعه کردن به یک روانشناس مجرب و گذراندن دوره‌های رواندرمانی می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا بحران‌های عاطفی خود را پشت سر بگذارید و عملکرد سابق خود را بازیابید.آن چیزی که بیشتر از همه به شما در شرکت در جلسات مشاوره کمک میکند این است که شما با کمک درمانگر خوب به آگاهی بیشتر در رابطه با ویژگی های خود و معیار خود و اشتباهاتی که داشتید میرسید. این مسئله کمک می‌کند تا شانس شکست‌های عاطفی مجدد کاهش پیدا کند و شما با دستیابی به سطح مناسبی از رشد فردی در روابط آینده خود از شانس بیشتری برخوردار باشید.
 

 

جست و جو